Saturday, December 17, 2011

Ke Marilah Ilmu, Datanglah Cinta!


أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم



“Ibu dulu..kalau nak beli buku, simpan duit sikit-sikit. Sebab tahu Mak susah…”

Saya mendengar lagi.

“Kalau dulu masa nak cari kerja, kayuh basikal kak, pergi Pustaka Awam nak baca surat khabar. Cari jawatan kosong,”

“Ye ke, Ibu. Susahnya dulu…”

“Lepas tu Ibu ada dapat temuduga. Dan temuduga lagi. Tapi tak ada rezeki dapat kerja.  Akhirnya, temuduga sekali tu, jumpa Abah. Last-last Ibu kahwin dengan Abah,”

“ok lah tu..Ibu cari kerja tapi dapat Abah,”



Gelak ketawa dua beranak pecah di meja makan.








Statistik anak luar nikah semakin meningkat dan isu dumping babies tiada berkesudahan. Budaya hedonism, berhibur secara berlebihan menyerap ke dalam minda dan gaya hidup remaja kini terutama. Solat hanya sekadar ritual yang tiada mampu memberi kesan terhadap akhlak. Masalah sosial yang membimbangkan. Makin menakutkan kerana mudahnya menelusuri jaringan sosial. Just one click. Click!



 
Dan tenggelam dalam cinta…cinta manusiawi. Kini bukan suatu yang menghairankan andai adik-adik yang masih bersekolah rendah juga punya ‘pakwe’ dan ‘makwe’. Bukan sesuatu yang asing antara remaja lelaki dan perempuan yang bersekolah menengah membahasakan diri sebagai ‘papa’ dan ‘mama’.  Seronokkah dilamun cinta?

 

Sewaktu bunga-bunga tersenyum indah dan mekar di taman, agaknya mungkin itu yang dikatakan suatu kelebihan. Kelihatan bahagia saat mengupdate status Facebook meluah cinta. “I love u, sayang…”. “kau satu dalam sejuta…”. “dulu, kini dan selamanya kau di hati…”. Bikin hati senang. Namun senang itu tenangkah?







 

Hai awak, boleh kita kenal?

 

Pernah menerima pesanan daripada seseorang yang tidak dikenali. “Hai, boleh berkenalan?” merupakan trademark biasa si kumbang mahu memikat bunga. Usah cepat melatah. Kerana perempuan ini memang dikenali sebagai makhluk yang mudah perasan. Benar bukan? Itu juga salah satu punca. Ini juga satu masalah andai mudah membuka ruang. Kerana tiada mungkin tepukan akan berbunyi andai tiada yang menyambut.

 

Pesan kakak duhai adik Hawa kecil yang disayangi, kita usah cepat perasan dan melatah. Bimbang andainya akan terjatuh ke dalam lubang yang gelap dan dalam.

 

Dalam tenang cuba menyelidik. Ternyata seorang lelaki yang berpangkat adik, masih bersekolah. Tiada mengetahui perkataan apa yang harus diutarakan. Hanya mampu menggelengkan kepala. Tersenyum lucu dalam kehampaan. Sedih…Mengapa begini…



Pesan kakak duhai adik Adam kecil yang dikasihi, kalau nak berkenalan sangat, mari kenal kakak. Adik belum lihat singa yang berjilbab. Usah takut…kakak hanya menyinga dalam jasad arnab…hehe…







 

“Adik tahu tak yang kematangan dan matlamat itu penting?”



“Kenapa penting, kak?”

 

“Penting kerana…andai diri matang, apabila ada yang mahu mengurat, pastinya tidak akan dilayan. Sebab orang yang matang ini tahu apa yang terbaik buat diri. Sebab orang yang matang ini tahu apa yang dia nak dalam hidup. Cinta Allah didamba. Pelajaran lebih utama. Pesanan ibu dan bapa sentiasa terngiang di telinga. Belajar dahulu…usah dilayan cinta monyet. Tunggu puppy love itu bertukar jadi hot dog. Makan pun sodap…”


Dush!

 

“Kalau matlamat pula?”



“Itu pun penting kerana…manusia yang bermatlamat itu seorang yang berpandangan jauh. Apabila mengetahui apa yang seharusnya dikejar buat masa sekarang, akan sengaja dicicirkan perkara yang tidak perlu. Kerana apa? Kerana mereka yang punya matlamat tidak akan mensia-siakan masa yang terluang dengan perkara yang tiada memberi manfaat. Apatah lagi sewaktu minda masih cerdas dan tubuh masih cergas. Tidak akan membazirkan waktu memikirkan perkara yang tidak sepatutnya. Tidak akan melalaikan hati dengan cinta yang tiada mempunyai arah. Tolong jangan ikut monyet dan puppy kerana kita manusia yang dikurniakan akal oleh Allah untuk berfikir,”

 
Dush!

 
“Jadi kak, macam mana nak jadi orang yang matang dan punya matlamat ni?”

 
“Dengan ilmu, sayang,”






 


Kerana itu duhai adik yang kakak sayangi…fokuslah pada tuntutan ilmu terlebih dahulu…



Kerana dengan ilmu sahaja bisa memandu diri memilih haluan yang benar.
Kerana dengan ilmu sahaja bisa memberi cahaya buat diri melalui titian yang betul.
Kerana dengan ilmu bisa menambahkan kecintaan terhadap Dia Rabb Sekalian Alam.


 
Apabila berilmu, diri akan mengetahui syariat yang digariskan oleh Allah. Apabila berilmu, mengetahui bezanya antara yang hak dan yang batil.


 "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?"
Selak Al-Quran, surah Az-Zumar ayat 9.



Apakah sama orang yang berilmu dan tidak berilmu?

Semestinya tidak, sayang…


 
Kerana orang yang berilmu takut berpegangan tangan dengan dia yang bukan mahram.
Kerana orang yang berilmu takut andai hati makin kotor kerana jauh dari sinar-Nya.
Kerana orang yang berilmu takut melakukan maksiat kerana tahu Allah itu Maha Melihat.
Kerana orang yang berilmu takut andai usia yang ada hanya terbuang  begitu sahaja dan tiada manfaat kepada penambahan amalan.


 
Itu dia. Ilmu mewujudkan perasaan khauf. Takut kepada Allah.








 
Saat ilmu dituntut, usah biar cinta melutut.



“Tapi kak, ada kawan saya, couple pun, result gempak apa,”

 
“Result gempak itu adakah kerana si dia yang mendoakan? Kakak pasti itu kerana doa si ibu yang makbul. Dan kakak yakin si dia hanya mengajar cara bertasbih dengan handphone,”

 
Sudah menjadi sunnatullah, hasil berbuah apabila ada usahanya terlebih dahulu. Mungkin kerana si dia pemberi semangat, diri berkobar-kobar dan berbunganya hati sewaktu melangkah masuk pintu pagar sekolah. Mungkin kerana si dia yang tulus menunjukkan kasih, diri setia memberi sayang. Sumber inspirasi kejayaan katanya.

 
Andai langkahan menuntut ilmu diniatkan kerananya, bagaimana pula dengan Dia?
Andai cinta melutut di celah ilmu yang dituntut hingga mendorong diri menghampiri maksiat, di manakah keberkatannya?


Ilmu itu cahaya dan cahaya tidak akan masuk ke dalam hati mereka yang melakukan maksiat. Cahaya Allah tidak akan diberikan kepada mereka yang melakukan maksiat. Imam Syafie pernah mengadu kepada gurunya mengenai hafalan yang terjejas. Gurunya lantas memberi nasihat, “tinggalkan maksiat”.


Apabila ilmu tiada keberkatan, ‘A’ di kertas hanya sebagai teori. ‘A’ di kertas hanya sekadar huruf. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menjadikan diri lebih takutkan Allah. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menimbulkan perasaan benci kepada maksiat. ‘A’ di kertas itu tiada mampu menyinarkan hati agar menambahkan ibadah. ‘A’ hanya tinggal sia-sia tanpa memberi makna.

 
Maka tidak hairan apabila hafiz dan hafizah juga berzina hingga melahirkan anak di luar perkahwinan yang sah. Ini realiti. Kisah benar.


Naudzubillah! Kami berlindung kepada-Mu ya Allah daripada termakan hasutan syaitan.



“Kenapa kakak nak sibuk, mak ayah saya pun tahu my love siapa…siap datang rumah lagi,”

 
Adikku sayang…kita hidup kerana Allah. Allah yang menciptakan kita. Dialah pemilik mutlak hati. Kembara di bumi ini bukan mengikut peraturan dan anggukan ibu bapa saat melihat anak berpegangan tangan tanpa ikatan tetapi mengikut segala apa yang diaturkan Allah. Usah berlaku sombong. Kerana kita hanya hamba dan Dia Pencipta. Benar bukan?



“Memang saya couple, kak…dan malu juga bila orang tahu saya couple…kakak pun tahu…”


 
Mengapa harus malu dengan manusia sedangkan seharusnya malu itu kepada Allah. Harus malu kerana Dia yang memberi rezeki tetapi dibalas dengan menduakan cinta-Nya. Harus malu kerana Dia yang menghidupkan hati dengan rasa cinta tetapi diletakkan cinta itu pada tempat yang salah! Malah mencemarkan makna cinta yang suci…

 
Dan namanya kakak, apa yang betul, sedayanya cuba kakak coretkan. Apa yang salah semampunya kakak tegur. Namun kasih sayang kakak tetap tiada berkurang. Andai kakak juga menggatal tak bertempat, adik pun boleh tolong tampar kakak apa, kakak cakap pandai sangat…ok?









Akhirnya…dengan ilmu, ingatilah kematian.


Sungguh kematian itu peringatan yang terbaik. Apabila teringat akan kematian, lenyaplah segala kelazatan.

 
Apabila mengingati kematian, keseronokan couple hilang begitu sahaja. Cuba adik bayangkan. Mereka yang bercouple itu akan mula lalai daripada mengingati Allah. Siang malam dihabiskan masa dengan bermesej. Solat hanya sekadar pergerakan. Aurat mula terbuka sedikit demi sedikit. Ibadah tiada pertambahan. Yang ada dalam fikiran hanya dia. Ibu dan ayah menyuruh supaya belajar bersungguh-sungguh namun lihatlah contengan love berpanah pada halaman akhir buku tulis. Nah, angau…


Dan bayangkan pula, sewaktu pulang dari sekolah, mereka yang bercouple berjanji mahu keluar bersiar-siar di bandar ingin memadu kasih. Si Hawa membonceng motosikal si Adam. Belum sempat tiba di destinasi yang dituju, mereka menemui ajal.


Dengarkan apa kata anak katak. “baik jadi aku, aku mati kena lenyek kereta pun sebab aku melompat mahu melintas jalan untuk memeluk ibu katak. Lagipun aku ini binatang, tiada akal, jangan salahkan aku andai aku melintas tanpa berfikir”.







 

Kesimpulan.


Dahulukan ilmu di usia muda. Percayalah cinta sebenar bakal menyusul dengan keizinan-Nya.


Tuntutlah ilmu kerana Allah. Tuntutlah ilmu untuk diamalkan bukan hanya sekadar ‘A’ di kertas untuk dibanggakan.


Sentiasa dengar pesanan ibu dan ayah, kelak reda Allah menemani diri dalam menjalani kembara dunia.


Duhai ilmu, ke marilah mendekat kepadaku…moga cinta-Nya bisa aku kecapi…dan saat tiba masa yang sesuai… duhai cinta, datanglah menemani!








 Perkongsian Bicara 1





“Susah kan Ibu, nak cari orang yang baik,”


“Memang susah…kadang tu bila tak dapat lagi, kita nampak alim dan baik je. Tapi tak apalah kak, Allah dah kata lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Kalau dapat sebaliknya, Allah nak ujilah tu…kak doalah…”

 
“Ibu..macam mana ea…kalau kita nak tahu orang tu baik ke tak,”

 
“Cuba lihat hubungan dengan mak dia, kalau boleh jaga mak, sayang mak dia…maknanya baiklah tu,”

 
Tiba-tiba terasa sayu. Tidak mahu melihat pada yang dicari, seharusnya lebih koreksi diri. Apakah aku juga sudah menjadi anak yang baik buat Ibu, arwah Abah dan Abah?

 
Tiada mahu melihat dia yang bakal menjadi takdir kerana sepatutnya menilai diri sendiri. Andai ketentuan Allah bertemu di dunia, walau siapa pun dia, aku siap menerima seadanya. Namun…apakah aku akan sepenuh taat dan patuh kepadanya?






 




 Perkongsian Bicara 2.


“Anak perempuan kalau mencari, dia akan cari orang yang punya ciri-ciri macam ayah dia,”
Teringat pernah terdengar ayat ini. Dalam diam, hati mengiyakan.

 
Dapatkah aku bertemu insan seperti arwah Abah? Berhati lembut namun tegas. Bijak dan sangat kreatif. Caring dan sangat rajin membantu Ibu. Seorang yang penyayang  dan pandai melayan kanak-kanak. Sangat bertanggungjawab, romantik dan sentiasa berpandangan jauh. Dan…handsome. Sungguh, Abah handsome pada dua-dua, baik rupa mahupun agama.

 
It’s not the issue of compliment, but it is a truth! I’m not looking forward for perfection just because you’re my dad but you’re just really perfect in my eyes…what can kakak say anymore, Abah? Aiwah~ anak Abah pun sporting dan cool macam Abah gak, tau. Kakak pun minat Hindustan. Kakak pun tuju lagu kepada Ibu. Kakak tak nak kalah dengan Abah dalam memenangi hati Ibu. Heee~ 

 
Terkadang hati terdetik, ah, betapa bertuahnya Ibu bersuamikan Abah! Dan bertuahnya aku menjadi anaknya! Alhamdulillah, terima kasih ya Allah. Andai begitu, apa lagi penghalang buat diri untuk menjadi anak yang solehah? Wake up, Rabiatul! Semangat, semangat! Teruskan perjuangan menuntut ilmu dan membina sahsiah!




kakak sayang Abah sangat…you’re truly my hero! =’) Kakak akan jaga adik-adik dengan baik…Moga Abah sentiasa tenang di sana…Al-Fatihah...






Perkongsian tambahan daripada Hilal Asyraf. Insya-Allah sgt bermanfaat. ^_^

Tak couple maka tak kenal? Haha. ^^

Couple=cinta? Saya kata tidak.




Saya terbaca di satu blog:

"Seni bercinta yang agung: Memendamkan perasaan."

Nasihat saya:
Orang-orang macam itu, masa jawab peperiksaan tak payahlah gerakkan tangan. Kalau nak buka laci, tak payah pergi buka. Pendam sahaja perasaan untuk berjaya dalam peperiksaan juga untuk buka laci itu.

Kemudian ada pula bising,

"Kalau budak sekolah, kena luahkan juga ke? Kalau masih belum habis belajar, kena luahkan juga ke?"

Ukurlah dulu diri sendiri tu. Fikirlah juga pakai otak.

Mampu kahwin, sudah berusaha bersedia nak kahwin, luahkanlah.

Yang jelas-jelas tak mampu kahwin, sedarlah sikit diri. Yang gatal sangat tu kenapa? Ingat cinta yang sebenar itu pakai air liur sahaja ke?

~ Hilal Asyraf ~





 
Kuat berangan. Kuat berfikir. Kuat mengarut. Kuat berimaginasi. Memang tak dapat dipisahkan dari diri. Nak buat macam mana….*berjujuran air mata* T__T

Mahu mengingat kematian lebih, kerana itu lebih pasti. Jadi ilmu, ke marilah! Cinta datanglah!




Amat saya hargai anda yang membaca menegur kesilapan saya. 


Perkongsian buat semua.
Tamparan buat diri sendiri.
Jazakumullah khairan katheera kepada yang sudi baca. 

"Ya Allah, jadikanlah bicaraku, tulisanku...adalah ibadah kepada-Mu. Ya Rahman, ikhlaskanlah hatiku dalam apa jua aku lakukan. Hapuskanlah segala sifat riak, sombong, dengki, iri hati andai ada bersarang dalam hati ini. Kau tiupkanlah sifat-sifat mahmudah ke dalam hatiku. Ya Raheem, jadikanlah cinta dan rinduku kepada-Mu setinggi-tinggi dan seindah-indah cinta dan rindu dalam hati ini. Ameen Ya Rabbal 'Alameen"

10 comments:

anitaare said...

mama tumpang *berjujuran air mata* jugak :(

:: Zahratu Billaurah :: said...

mama! ='( mama ni..=') ehehe, Mama yg dah byk pengalaman dan dah jadi seorg Ibu pula sebak. Rabiatul sayaaaang sgt Mama *peluk*

fatinsyaz said...

salam.. menarik..
pandai kak baca hati adik2.. =)
tenkiu~~~ *peluk*

:: Zahratu Billaurah :: said...

Wsalam wbt sayang...^_^
Alhamdulillah, kalau ada manfaat yg bisa diambil dan dimanfaatkan. Akak pun pernah jadi kecil2 mcm adik2 akak ni~ ^_^ *peluk* muah2~

Puteri Amna Balqies said...

salam..

akak dah baca..

Alhamdulillah sgt best..

teruskan menulis..

ingat kisah "Ummu salamah tu"

hehe ^__^

sayang adik kerna Allah

:: Zahratu Billaurah :: said...

Wsalam wbt...=') *hug*
saham akak ada di situ...kata2 akak byk mengajar adik. Insya-Allah, kisah Ummu Salamah, ehehe. Jazakillah kak atas segalanya. Sentiasa sayang akak kerana Allah. <3

AdielaRahim said...

alhamdulillah , adik dah baca , thanks kerana berkongsi ilmu :)

:: Zahratu Billaurah :: said...

| AdielaRahim |

Jazakillah dik sudi singgah ke sini dan meluangkan masa meninggalkan komentar. Moga sentiasa dalam jagaan Allah, Ameen. Barakallahu feeki =')

anna Insyirah said...

air mata ini jua jatuh...touching*

:: Zahratu Billaurah :: said...

usaplah air matamu itu sayang..=')