Friday, October 22, 2010

Dialog Bersama Adik



عليكم السلام
بسم الله الرحمن الرحيم





blogger-emoticon.blogspot.com Pada Suatu Malam~


Pukul 9.30 malam…lebih2…mungkin…

“Kak, cepatla…jom kita mula operasi kita”

“Operasi mende”

“Basuh pinggan tu..”

“Eh, rajin pula Mil malam ni…..kejap2 kakak nak tengok cite ni skit agi”

“Kak…jomla..”

“Mil start la dulu, lps Mil siap basuh, panggil kakak, baru kakak mula,haha”

“haha …molek la kak…”

“Ye la, let’s go, let’s do it, yeah2”

“Yeah…!”



*adik beradik sume sporting blake…haha ^_^ *


“sink sumbat agi la Mil, ingatkan molek dh…ish, air makin naik…gane ni…”

Afiq mari menyesakkan dapur…..pinggan dan mangkuk banyak yang ditangguh basuh kerana sink yang tersumbat. Oh, sangat menyakitkan mata. Tidak tahan lagi. Operasi bermula….roger and out….. 


“Fiq, Fiq tolong buang kjp air dlm besen dkt sink tu dlm longkang kjp”
“Mane”
“Tuu”


“Mil, kita basuh dekat luar la, wah…”

“Nak2”. Mula bergerak menuju pintu dapur, gelap, tiada orang.

“Angkut pinggan2 tu….wat mari sini…” *sesi mendera…..kakak kan sulung, kene la dgr ckp kakak, huah huah huah*

Afiq dan Syazmil memulakan proses mengangkut. Mil dah mula duduk mencangkung. Afiq menjadi pemerhati. (Tengok je ke, dik)

(“hairan aku, apesal budak kecik yang sorang ni rajin sangat malam ni”)

“adik kene wat mende ni, kak”

“aa…….ha, Mil pegang paip la, pegang molek2 ye, wat sebiji mcm paip betul”

“Kak, kita macam tukang cuci dkt restoren mcm dlm tv la pula…haha”

“haha”

“ni nak letak mane hak siap basuh dah”

“kejap2, kakak ambik bekas”






BICARA TENTANG KUCING


blogger-emoticon.blogspot.com


“Kak, tu kucing cik Ani”. Cik Ani adalah jiran belakang rumah.

“Olo…! Comelnya…! Comel ngat……mcm kakak” (hampeh punye kakak)

“Bulat mata ye…putih …. hak tu sekor gi,kak… kucing Cik Ani sume putih2”

“Waaa…! Comelnya…! Tu jantan ke betina, Mil”

“Hak tu jantan, hak tu betina….hak betina pemalu skit”

“Haah la Mil…hak betina tu nampak slow skit….hak jantan napok gagah skit”


Miooww~~ Miooww~~. Kedengarannya bunyi kucing spesies lain.


“Waaaaa…..ayah Deng2…..adik takut tgk ayah Deng2, muka ye garang….oo..ye nak baloh ngan kucing tadi”. Deng2 adalah kucing peliharaan dekat rumah. 

“oo..tu ayah Deng2 ke…waa…kakak takut gak…ye nak baloh 2 ekor”

“Waaaa…..abg Afiiiiqqq…..!! ayah Deng2 mari….!!!! Abg Afiiiq….!!”

“Waaa….Mil jgn la jeriit….kakak pun takuuutt…!”


Afiq, superhero kucing sejati mulai muncul. Bersama Deng2…..ya, tu dia….


“mane Mil, ayah Deng2…??”

“tu…ye nak baloh ngan kucing cik Ani”

“miow2….miow2”


Ayah Deng2 pun lari….wah…hebatla Afiq….fuiyo adik kakak….haha

“Ade ke ayah x ngaku anak….lari pula”. Afiq membebel, huh?

“mak ye x ngaku anak gak, mak ye lari bila napok Deng2”

“sian ngat ke Deng2, Mil”



Afiq masih membelai-belai Deng2, berdiri sambil tengok kakak dan adiknya yang khusyuk, rajin, bersemangat lagi cermat serta teliti membasuh pinggan.


“Adik kakak ni Abu Hurairah la…suka betul dgn kucing ^_^”. Memang sayang sgt kucing dia tu, kadang tidur pun ambik kucing tidur sama-sama, mujur makan ngan mandi x sama-sama, tu mmg lebih dah tu *geleng2*

“Ehehehehehehe *sengih*….eh,kakak, longkang sumbat la”

“Aa…xkan longkang pun sumbat….haah la, air takung”

“Lama dah adik x bersih longkang…. Hehe”

“Ha…dah bersih la malam ni, haha”

“Hehehe…letih..”

“Yela tu…cakap je banyak…”


Afiq masuk dalam rumah balik…..kedengaran lagi suatu bunyi…..


“tu bunyi kucing nak baloh, bunyi ayah Deng2 tadi, gitu la suare ye”. Mil pun hebat….boleh cam suare kucing….fuiyo adik kakak…haha. Semuanya maju bab kucing sejak kakak tiada di rumah ye.

‘”Ye wat konsert la Mil”

“haha”

“~ Sepohon kayu….daunnnya rimbun…..~~Iyahh..kakak pun nak wat konsert gak malam2 ni.

“Lebat buahnya…serta bunganya…walaupun hidup…seribu tahun…kalau tak sembahyang…apa gunanya….walaupun hidup.....seribu tahun... kalau tak sembahyang.... apa gunanya~~~~". Suara merdu dua beradik memecah kesunyian malam. Hentam saje lirik, asalkan melodi betul.

“Wah, nak siap dah, Mil……kalau basuh, tolong ibu…dapat paha…??”

“dapat pahala~~”

“pandai adik kakak……ibu pun banyak keje, ibu letih..…kene tolong ibu…”




SYURGA DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU
Lihat wajah ibu bapa pun dah dapat pahala……Subhanallah!






BICARA TENTANG SEKOLAH




blogger-emoticon.blogspot.com



“Kakak, ada kawan adik, ye x maaf pun bila adik minta maaf”

“Mil wat saloh mende”

“Adik main bola, adik saloh pijak kaki ye…adik pun minta maaf la, ye x maaf, ye paling muka ye tah lain”

“Mil jgn ikut gitu…..kalau kita wat saloh…kita kene minta maaf….kalau org x maaf pun xpe….asal kite dah cuba minta maaf…ye?”

“erm…kak, ade kawan adik ye xleh makan sotong….ye gatal2 kekgi….adik pun ade rase gitu gak…”

“Ye alergik la tu…”

“ho…ye kate alergik sejak lahir gi….kalau dlm kelas ye sokmo garu2….”

“sian ngat ye…”

“kakak xyah sian ke ye….. ye suke wat jahat ke org….ye suka buli org…aritu ye sepak buku abg Afiq”

“aa..? sepak buku abg Afiq? Bakpe…”

“x tau ye, ye suka kacau orang”

“biarla Mil…org wat jahat ke, wat baik ke…kita kene wat baik je ke org….jgn wat jahat”





Nak Pilih Yang Mana?
Orang buat jahat, kita balas dengan kejahatan
Orang buat baik kita balas dengan kebaikan
Orang buat jahat, kita balas dengan kebaikan
Orang buat baik, kita balas dengan kejahatan


Biar orang bagi kita tuba….kita balaslah dengan susu….



Mohon maaf jika buat silap
Maafkan kesilapan orang terhadap diri kita
Mudah, kan?
(tips untuk bahagia dan hati tenang ^_^ )






HAMPIR SELESAI…..  


blogger-emoticon.blogspot.com



“ihihihi…nak abis dah….kekgi sudah abis, kita picit ibu pula ea?”

“ok…~”
 
“bagus adik kakak….mendengar kata…..ade lagi ke hak x basuh agi”

“Ni ade agi kak, ehehe…pisau…sudu ade agi”

“Molek Mil…kakak pegang pisau ni…kakak basuh ni dulu la, kekgi pijak, selok…”

“kak, garfu mane, haha”

“Eh? Haha, baru kakak prasan, xdk garfu pun, sume sudu….ibu x guna pun garfu, ibu letak mane”

“x tau adik…”

“siap dah…’

“kak, ade se agi tinggal….ni..haha” 

“eh, ade lagi”

“Adik picit ibu dulu ea”

“Ok~~kjp agi kakak datang”





TIDAK BEBERAPA LAMA KEMUDIAN…….mungkin hanya 10 saat….
blogger-emoticon.blogspot.com
“Ibu masuk bilik dah…..tadi ibu tidur…abah balik dah”

“o……lain kali la, Mil…Mil tolong kakak simpan ni kjp, kakak nak bersih simen ni kjp…..kene jaga kebersihan, faham…?”

“ok….~”

“Lagi….buat keje kene iikh..?”

“Ikhlas..~~”


Sreeehhhh….Sreeehhhhh….



“eh, tu bunyi mende tu, Mil”

“abg Afiq bersih longkang…”

“bersih longkang malam2 gini? Haha…terlebih rajin la pula abang Mil tu…siang2 xmboh bersih”. Afiq buang tebiat….



Kemas2 sikit agi….kemudian…dapur pun nampak bintang macam ni *** ( bersih la maknanya tu…ala..bersinar-sinar….bersinar la sgt….^_^)



“Kakak, adik nak ea coklat kakak dalam peti tu”

“Haah…ambikla..” ( Huh? Minta coklat? Adakah ini penyebab Mil rajin sangat malam ni? Hehe…adik kakak ni…)






blogger-emoticon.blogspot.com


Xde keje….haha, dialog basuh pinggan pun boleh jadi post…nak mengarut sekejap je….
Ala….kekgi kalau kakak balik Nilai, rindu la kakak nak gila2 ngan adik lagi…=((
Mengarut la mengarut pun, gila la nak gila2 pun…tapi sentiasa ingat Allah dan ingat mati ye……=)





Jumaat, 22/10/2010


Lokasi di dapur…..Ibu terpaksa pergi Kota Bharu satu hari kerana ada program, “ibu balik petang…malam gitu kut…. kakak masak la daging tu ye…”. Huh? o yeah, o yeah, masak2.
 
Biasa kalau masak, mesti ibu ada, waktu kecemasan macam ni baru masak sorang-sorang. “Memang hancur dapur aku kerjakan nanti…..”

Selepas Solat Jumaat, abah pergi kerja. Abah ada tinggalkan nasi ayam. Tinggal kita 5 beradik je dekat rumah, sob sob sob. Haha, poyo. (Huh? Saya sebut poyo….waa…dah berjangkit dengan Hasnah…..! entah apa maksud poyo pun saya tak tahu, saya rasa sesuai dengan ayat, saya guna la, haha ^_^)

 


blogger-emoticon.blogspot.com

Kalau kakak nak memasak je, mesti ada yang nak mengacau, tahulah kakak ni tak reti masak.



“Kakak wat mende?”. Amirul bertanya.
“Kakak potong daging ”
“Kakak nak masak ke”
“Haah..”
“Hoho….molek kak, kene jari kekgi”
“Sayang rupanya kakak….”
“Sayang la….”. Pergi sambung main game, takde keje lain ke yang ni sorang.



Masyitah, Afiq dan Syazmil membantu tanpa diundang. Kecoh dapur.
blogger-emoticon.blogspot.com



“Kak, cepat kak! Kak….cepat….!” Masyitah menjerit sambil memerhatikan kuali. Ye, ye kakak cepat la ni, kakak tengah cari asam jawa ni dik, tapi bakpe suruh kakak cepat? Oh, dia tengok bahan dalam kuali tu ‘excited’ kut, haha.

“Kakak tengah cari asam jawa ni…..” Sedang membuka peti sejuk. “Mil…..Mil cari asam jawa kejap Mil, asam jawa mane…kakak x jupe ni”

“Ni kak…..” Sekejap je dapat, haha. Kelam kabut betul.

“daging……………lada……….bawang merah………bawang putih…….halia….” Afiq sedang khusyuk mengumumkan bahan dalam masakan yang ditulis di dalam buku resepi. “kakak, kakak masak sampai mana dah tu”

“ha, tengok la kakak letak mende tadi”



blogger-emoticon.blogspot.com





Dah nak siap….baru la berkurang kelam kabut…..
Semuanya berkerumun dekat kuali…..


“Fiq, sedap x ni…”

“Sedap la….sedap macam kakak, jom kita goreng kakak”

Huh? Adik kakak buat lawak ke.

“Wah, sedap2”. Masyitah memang excited, rasa belum lagi dah kata sedap, adik kakak memang la.

“Sedapnya bau….”. Syazmil yang semangat tengok pun excited. 

“Kalau x sedap xpe….ada nasi ayam abah beli kan, haha”. Mula menutup api.



Afiq dan Syazmil bermain bersama Deng2 di luar rumah. Masyitah setia menemani.



“Kakak nak hias guna lada sikit, macam dalam tv tu, hehe, kakak lama dah nak buat”

Ya, masa unuk menunjukkan kreativiti, saje nak menggatal dengan lada.

“Masyitah, macam mana kakak nak potong ni”
“Masyitah pun tak tahu…”
“kakak potong je la”. Lada merah menjadi korban, saje je wat membazir, haha.







Ya...nilah dia hasilnya...Daging Kicap Bercili! Ewah...nama bukan main sedap, rasa tak tau agi...haha. Marhamah, awak dah bagi saya rasa biskut yang awak buat, (sedap2! ^_^). nanti la saya bagi awak rasa yang saya pula (bila la...). Sekarang tengok gambar dah la ye, haha. Jangan ketawakan hiasan tu.



"Kakak, Masyitah tengok macam tapak sulaiman, haha"
"Ahaha"



2 lauk je baru ingat. Daging Kicap Bercili dan Ikan Stim Ala Thai. Nak hafal dua ni je balik U kekgi, rasakan, haha. Rasanya kene kurangkan minyak sikit...terlebih, haha....makan minyak dah adik aku ni....lada hitam pun sikit kene kurangkan.....


Akibat seronok 'menyiang' lada......
"Masyitah...tolong2...huwaaa...tangan kakak rasa pedas, eh, rasa panas....waa, ape2 jelah, asalkan bukan rasa manis".

blogger-emoticon.blogspot.com    Ibu....kakak takkan bazirkan barang dapur lagi.....





~~~ MUTIARA HATI KAKAK ~~~ ^_^





Mirul….uhhh..bapok nyenyeh…..benci2….iii, Haha…^_^ weks~~! Geng baloh, geng nyenyeh, geng sekepala, sume ngan abg…ape bang, mestilah…kita kan adik-beradik, yeah! ^_^


“Kakak balik bile”

“Kakak balik Sabtu ni dah….xmboh balik agi….=( =( ”

“Apesal lambat sangat, ish, haha…balik la cepat2 sikit, haha”

“Haha, krg ajar…ingat kakak nak ngat duk lama sini…. awak ada lagi la…. kalu boleh nak balik lalu rase, haha”

*tarik rambut….*

“Ibu……….tgk abg ni…………!”

( =,= benci aku bdk ni, nak ambik pistol )

“Ele, ibu cite kat kakak, abg nangis nak kakak balik, haha….wat malu je, wuuu….haha”

“hahahaha”

Ketawa dua-beradik pecah di dapur.

“Kakak balik bile pula rumah mule”

“Malas eh kakak nak balik”

“Hahahaha”. Ketawa kami pecah lagi….menyenyeh tinggi tahap burung atas langit.



Afiq…~~ adik kakak yg baik, byk ikut arwah abah, Afiq ni… (skrg makin kuat nyenyeh adik kakak ea, abg la tu ajo)~~~ ngee~~ geng kakak! Yeah! ^_^


Mil…~~ adik kakak yg baik, Mil mestilah byk ikut abah Sofian… ( Mil pun same gak…uit, abg ajo mende ke adik, kuat nyenyeh blake 2 org skrg) ngee~~ pun geng kakak, yeah! ^_^


Masyitah/ Syamira…~~ adik kakak yg rajin, satu-satunya adik perempuan….dulu kakak sorang2 je, skrg kakak ade kwn~~ ngee~~~..syg dia! ^_^ pun geng kakak, kuat suke, yeah! ^_^





Kekgi bila kakak dan adik-adik kakak dah besar….mesti masing-masing senyum ingat kenangan masa kecik-kecik dulu…..uhh…=( kakak masih nak jadi budak kecik….wahai masa, tolong jangan berlari…..jogging dah la….)

(Kakak xmboh balik Nilai……wawawa…..!! nak duk umah lagi….!! Kakak nak main, nak ngarut2 ngan adik lagi….!! )

( Sebelum jadi semakin ‘besar’, baik nikmati saat masih ‘kecil’ ni puas2….huh? penuh makna, hehehehe……..^_^ haha)






blogger-emoticon.blogspot.com


Amirul dan Afiq….adik-adik harapan kakak….amanat arwah abah….awak berdua ni memang tanggungjawab kakak….

Masyitah dan Syazmil……walau darah kita tetap takkan sama…..hati kita tetap akan bersatu….Masyitah dan Mil tetap kakak sayang macam adik-adik kakak sendiri…semua tiada beza……

Sayang sangat adik-adik kakak semua……..*peluk*




Tiba-tiba rasa sayu…..malam esok dah nak balik…..belajar…..em, semangat!




Ya Allah .....rahmatilah adik-adikku ini.....eratkanlah kasih sayang antara kami Ya Allah....moga mereka menjadi manusia yang berguna kepada agama, bangsa dan negara......moga adik-adik kakak menjadi anak yang soleh dan solehah...Ameen....

13 comments:

marzuqi said...

salam, rajinnya masak..bagus2.
girl must reti masak...
nnti masak nasi minyak, nasi ayam plak..
afiq mana satu?

Syauqatul Wardah said...

Waalaikumussalam....rajin dan reti masak b2 tahap 1 je tu....org lain lagi terer...ad kwn b2 wat puding resepi sendiri, pandai2 ^_^


Insya-Allah...kekgi belajar hak lain pula...slow2...org lelaki pun kene tau gak sikit2, Akh...dkt hotel pun ramai chef org laki....tau asas2 xpe dah...(sedap nasihat org, mcm ye pandai ngat, haha)


Afiq........hak mane nampak ade iras2 b2 sikit?

marzuqi said...

ntah..akh x kenal pun b2..haha..
hok mane dia ni?hee

Syauqatul Wardah said...

Akh xkenal b2, wat2 je kenal ,haha Afiq hak belah kanan atas, no3

marzuqi said...

wah, smart nyerr dia...hee

Syauqatul Wardah said...

tgk kakak dia....
adik smart sbb kakak smart...

hassnah said...

hahaha..adess..tergelak2 tawh XD
"poyo"?? nasib baik pndai guna :D haha.. waluapun x taw maksod.. :P tngok !! sume owang berjangkit ngan hasnah.lalala~
waaaa..menarik masakan cik bitu buti tutu ohhh.. nak makan! :D
parit banayk air..sink bnyak air..ape dah jadi nih..mesti bnyak sampah..hahahaha :P :P :P
btw,selamat mjadi akak yg baik :D

Syauqatul Wardah said...

ooo..betullah tu ye, haha, kepoyoan Hasnah melanda~~~kene praktik, haha ^_^
mane ade, b2 saje nk menjangkitkan diri, haha

nak mkn ye, kekgi b2 masak dkt dorm, haha *terbakar abis...bagus punye....boleh balik...haha*

bukan byk sampah... rumah xdk kolam...saje wat kolam dkt sink...boleh berenang sekali sekala...haha


jadi adik yg baik ye...^_^

hassnah said...

ooohhh tidakk!!! bukan kepoyoan hasnah melanda lah..anda hanya boleh mengikut ayat kepoyoan itu sahaja :P :P :P

nak makaaann.. x kesah terbakar ke x ..make sure wat kat study room la..jgn wat kat bilik kite XD hehehhe

saye mmg adik yg baik + cun + comel :P :P toink3

Syauqatul Wardah said...

Hasnah + poyo = b2 (kita kan geng! ^_^)

oo..pandai....nak sabotaj bilik org lain, haha....kekgi kalau study room tu terbakar, 4 org tu akhirnya masuk bilik kita, haha

kalau betul adik yg baik.....cepat belanja kakak/jiran ni...ha... =P =P

amir said...
This comment has been removed by the author.
amir said...

panjang sngt criter, blh buat jd short story bi dh ni...
tp sdp la

Syauqatul Wardah said...

crite Akh...mesti panjang...
Akh cuba la translate BI..