Tuesday, May 11, 2010

Syukran Laki Ya, Ummi !



:: Gemersik Qalbu :: ~ Hijjaz - Belaian Ibu ~



“Kak, kak tau x hari Ahad ni hari mende?”


“Hari Ahad ni hari mende?”


“Hari Ibu”


“Ye ke. Masyitah tau dari mana?”


“Masyitah tengok kalendar….hehe”


“hehehe…”







Ibu….

Kau permata hati…

Mendidik dan mengasuh kami, anak-anakmu….

Bertarung nyawa demi kasih suci….


Ibu…

Sungguh mulia hatimu….

Menempuh onak berliku….

Peritmu tiada siapa yang tahu….


Ibu…

Kasihmu tak terbalas olehku….

Walau dengan segunung intan permata….

Kasihmu tiada tolok bandingan….

Mekar di hati ini…

Buat selamanya….


KAKAK SAYANG IBU !!!!



AHAD, 9 MEI 2010    

“Masyitah nak bagi mende ke ibu”


“nak wat kad”


“kakak pun nak wat kad gak la, nak bagi bila?”


“nak x kalau kita bagi masa lepas Masyitah ngan abang Afiq balik kelas malam?”


“ok..beres ^_^”


“beres! ^_^ “



Abu Hurairah
radhiallahu 'anh berkata:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:

“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu."
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu."
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ayah kamu.”




“kak, ni krayon, Masyitah letak sini ae”


“dah siap?”


“haah” *nak keluar bilik*


“kita bagi malam ni kan? kakak x siap agi ni”


“beres..^_^” *keluar bilik*


“(aik? dia pula cakap beres?) beres…^_^”  *cakap sorang*



Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. [al-Ahqaf 46:15]



(Afiq dan Masyitah balik dah kelas malam…dalam bilik….macam biasa….bilik kakak sokmo jadi mangsa….habis hanyar….memang nak kene budak ni….kakak smackdown kan…)



“Fiq,cepat la Fiq……Fiq sorang x siap agi….kakak ngan Masyitah siap dah”


“Abang?”


“Abang, dia ucap je…lepas tu abang main game…”

(buat tanya pula, xkan x kenal perangai abg dia)

*agaknya lelaki yang berada dalam usia remaja memang jenis simple, asal ucap dah cukup…..eksperimen dan pemerhatian….ye kut… ^_^..ok la tu..ucapan saja pun dah cukup bermakna buat seorang ibu…yang buat kad ni kanak-kanak je,haha*


“Siap x agi?”


“kejap2.…nak fikir wat ucapan” (pula dah…)


“Kakak x bagi agi ke? olo..Mil bagi dah…” (nak bagi sama2 la tu,haha)


“Mil gi minta balik kad tu dengan ibu,haha”


“Kak,…bila nak bagi ni… Masyitah x sabar dah ni…ngee..”


“Ni ha…tunggu abang Afiq…..”


“Ok, siap dah!”



Tiada kakak tanpa ibu ~~~

Hanya ibu satu di dunia ~~~

Bertakhta di jiwa kakak ~~~

Kaulah ibu tercinta ~~~



Terhendap-hendap dengan Afiq, Masyitah (Syamira) dan Syazmil, macam mende je…. ( eh,ikut gak? Mil kan dah bagi,haha). Berdiri depan bilik ibu.


“bu ….buka pintu bu….!” Afiq melontarkan suara soprano.


Pintu bilik terkuak……


“Selamat Hari Ibu  !!!!”


“ Ya Allah…..banyaknya kad….terima kasih… ^_^”

Berebut-rebut nak bagi kad dan peluk ibu dulu,haha. Terasa muda sebentar. Haha.



Ibu…ibu ~~~

Engkaulah ratu hatiku~~~

Bila ku berduka ~~~

Kau hiburkanku selalu ~~~

Ibu…..ibu ~~~~

Engkaulah ratu hatiku ~~~~



Duduk dua orang dengan ibu dekat kerusi…..mana x tau budak2 tu…..hilang dah….aman sikit rase…hah hah hah *muka jahat*


“Ibu…..ibu nangis?”


“Ibu suka…..*senyum dalam tangis*”


“Ibu jangan la nangis……*tahan air mata…tolong......jangan kuar…*”

“Haha, jom kita tengok kad hak adik buat, klako ngat kakak tengok tadi”






|| Syazmil ||  Mm...boleh tahan…..haha. Mil…Mil salah eja perkataan ‘maafkan’ tu…haha. Bakpe Mil x warna…..tu la..nak bagi cepat sangat…sape suruh….


|| Syazmil ||  ‘Ibu enkaulah ratu hatiku….bilaku peduka enkau melangkah selalu'..sepatutnya…. ‘Ibu engkaulah ratu hatiku…..bilaku berduka engkau hiburkanku selalu
*suka guling2 ngan Mirul*…..Mil tulis mende ni…sakit perut kakak ngan abang suka,haha ^_^


|| Syamira @ Masyitah || hak Masyitah punya….Kakak bagi 3 bintang ae….2 bintang lagi x dapat sebab muka kakak xdk dekat depan…lain kali lukis ye…..(kenapalah xdk Selamat Hari Kakak…kakak pun banyak jasa,haha )


Ibu : Masyitah tau x mende maksud menatang minyak yang penuh?
Masyitah : Sanggup berkorban

Ibu & Kakak : oo..haha


|| Afiq || Oo..Fiq buat wane2 banyak2 siap bunga2 dan smiley2. xleh jadi ni….saingan terdekat ni, haha


|| Afiq || Ya Allah, besarnya love! haha…..oo..situ rupanya ucapan dia….mende la yang budak ni tulis….


|| Kakak || xleh kalah ngan budak2 ni…..kakak pun nak wat warna-warni gak!



|| Kakak || Tengok yang akak punye, ni baru betul2 kaler….ape ni…kalah kanak2....huh, haha..wek~~ ^_^ ( Ibu..kakak pun ada surat untuk ibu …hehehe ^_^ muah2!)



Ibu…kau wanita mulia,…pengorbananmu tak mungkin dapat kakak balas…
Ibu…kakak tidak tahu apa yang akan terjadi sekiranya ibu tiada di sisi…..
Ibu…kakak tidak tahu harus bagaimana kakak meniti hidup ini tanpa kata-kata azimatmu
Ibu…kakak tahu kejayaan UPSR, PMR dan SPM dan kebahagiaan yang telah kakak kecapi adalah berkat doa tulusmu siang dan malam….
Ibu…kakak masih harapkan doa ibu mengiringi kakak yang akan pergi menuntut ilmu di universiti nanti…
Ibu…jangan pernah ibu pergi dari sisi kakak….kalau ibu pergi…siapa lagi yang lebih memahami kakak sebaik ibu….
Ibu…selagi kakak hidup….kakak akan pastikan ibu gembira sentiasa…..
Ibu…tak sanggup kakak berjauhan denganmu….
Ibu…maafkan kakak andai pernah menggores hatimu….
Ibu…maafkan kakak andai anakmu ini belum bisa menjadi anak yang solehah….
Ibu…kakak akan selalu ingat pesanan ibu dan arwah abah…..
Ibu…ketabahan ibu adalah obor penyala semangat dalam diri kakak….
Ibu…kau insan mulia dan hebat….
Ibu…kakak sayang ibu….
Ibu…kau ratu hatiku….kau inspirasiku….
Ibu…semoga Allah merahmatimu sentiasa…..barakallahu fiki…
Ibu…aku cinta padamu…..



~~~~ الجنّة تحت اقدام الامهات ~~~~







( keluar tajuk sekejap...)

b2 tujukan lagu ni istimewa buat kekasih b2 yang akan menyambut hari lahir pada 20 Mei ni.....

i love you......aishiteru.....jetaime....abadan abada.....


(sangat sedap.....nak nangis rase dengar lagu ni....tengok lirik dia....menyentuh hati......)


p/s: Syerah....tgk.....b2 romantik agi....haha ^_^ ~~~




sedihnya…..countdown…..10 hari lagi…..
adakah ini tanda2 bakal homesick? oh tidak…..
nak jadi kanak-kanak puas2...nak bermanja dengan ibu puas2 sebelum pergi…ngee~ ^_^


*celik kata*
mengguris hati ( salah)
menggores hati (betul)

4 comments:

marzuqi said...

wah wah wahhh...
pandai kakak mengajar adik..
nak satu kad bleh?
kad hpy besday..huhuuu

Syauqatul Wardah said...

b2 x ajar tu...dia buat sendiri..
kalau b2 ajar, kad dia jadi comel agi dari dia buat tu,haha

Akh x kabo awal2 nak kad,birthday Akh lepas dah *geleng2 kepala*

amir said...

oh, ganaz2 adik semua.dohla ramai xleh bilang doh brape orang semua,haha,tp wk kakak dia buat comel skali, maner aci org besor blhlah....

Syauqatul Wardah said...

adik dia ganas sbb ikut kakak...haha

mane ade ramai ngat, Akh...sikit je...cuba Akh baca molek...

aci la...kakak x masuk U agi pun...kecik agi..kanak2 riang ribena...