Saturday, April 3, 2010

Senyum Suria Hati

Assalamualaikum....  
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW...


:: Gemersik Qalbu :: ~ Raihan - Senyum ~

Ha...kali ini kita berbicara tentang senyum.
Senyum itu sedekah. Oh..selalu kita dengar ni.


 

Dari Abu Dzar ra., Rasulullah SAW bersabda : "Engkau tersenyum di depan saudaramu adalah sedekah" (Riwayat Bukhari dari Kitabul Adab)





(comel gambar atas ni, suka2 ^_^ *lompat2* )


Cuba kita tengok sekeliling. Kita akan jumpa ramai orang kan. Ha,yela ,mmg ramai.
Kalau pergi jalan2 tu...masa ikut ibu gi bandar ke....saya suka tengok orang, aih, tengok orang sama jantina la, makcik2,kakak2,sebaya ke.....lepas tu senyum,aha. (lebih2 agi budak2 kecik...macam2 ragam boleh dilihat...ada yang balas balik senyuman, ada yang macam takut2 gitu, ada yang malu2 nak senyum menyorok belakang mak dia...dan ada juga yang tengok pelik,aha)...cuba la buat sekali...buat eksperimen...

Dah jadi hobi la pula rasanya. Bila kita senyum...orang senyum balik dekat kita..wah..rasa seronok ^_^. Kalau kita senyum tapi orang tu tak balas....xpe...jangan kita buruk sangka ingat orang tu sombong,aih..... mungkin dia ada masalah...xpe dia x balas..asal Allah tahu kita senyum ikhlas ^_^





Mari kita masuk faedah2 senyum.



Firman Allah SWT., "Maka disebabkan rahmat Allah lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu." (QS. Ali-Imran : 159)



Faedah pertama....orang menyenangi diri kita. Cuba bayang antara orang yang suka buat muka masam,muka berkerut2 dengan orang yang muka tenang dan tak pernah lekang daripada senyuman..yang mana satu kita berani nak dekat. Mestilah yang suka senyum tu kan...dengan cara tu kita dapat ramai kawan. Orang pun tak takut tengok kita. Kalau muka masam2, sekali tengok macam singa terlepas daging lalu sakit perut sebab tak makan...mana ada orang berani nak jadikan kawan.....takut...


Faedah kedua...elak orang buruk sangka. Ha, kalau kita senyum, orang akan anggap kita baik, x sombong. x caye? x caye pula dah......aih, tapi jangan kita senyum sebab nak dianggap baik pula, kena jaga niat tu. Dengan senyum...risiko dianggap sombong tu menurun....kadang2 sebab malas nak berikan senyuman, orang akan fikir yang bukan2...padahal orang tu baik je...( pernah dengar situasi ni rase dulu2)



Faedah ketiga....dengan banyak senyum, awet muda, Wah~ lepas ni kena senyum banyak2 ^_^. Awet muda sebab bila senyum, otot2 muka kita bergerak, macam bersenam la pula. xperlu dah pakai susuk, botox, semua2 tu...dengan senyum juga..nampak comel..manis je, aha


Faedah keempat...senyum pengikat ukhuwah. Ha, yang ni sedap. Bila duduk dalam kelompok masyarakat, senyumlah. Apabila kita senyum, orang yang berada dekat sekitar kita pun turut tersenyum macam mentari memancarkan cahayanya, terpantul pada yang lain. Dengan cara tu, tali persaudaraan rasa dekat sekalipun kita saling tidak mengenali. Indahnya Islam. Apabila punya rasa bersaudara....umat akan bersatu.






Susahlah nak senyum...



"Senyum itu akan terasa berat dilakukan bagi jiwa yang belum dibiasakan dengan kebaikan…." (Muhammad Qutb)



Mana ada susah..senang je...^_^


Boleh praktik senyum pada waktu ni....


Masa stress, senyum....hati akan tenang...masalah itu pun rasa macam berkurang je....kepala rasa ringan sikit....


Jumpa orang, senyum....terutama ibu bapa kita.....guru2....kawan2....

Kalau kita senyum, orang akan rasa dihargai....ha, tak tunggu nak beli hadiah je nak buat orang rasa disayangi...cukup dengan sebuah senyuman


Masa ditimpa musibah..ha,senyum dulu...ingat itu adalah ujian...Allah nak uji iman kita, tu tandanya Allah sayang ^_^...kalau kita jatuh...sebelum bangkit senyum dulu....kan ada rasa macam kekuatan sikit


(Oh ye, satu lagi....masa dengan adik2...contohnya pertandingan merebut komputer, bila menang......cuba senyum dekat adik....sekali dianggap nyenyeh....kene penyepak percuma...sebab adik tekang...haha..abaikan...xpernah buat cuma terbayang je,haha,tiba2 terfikir gitu la pula,aha.......*test buat ke Mirul skali masa rebut komp,aha*...ngarut2...tapi ye gak,biasa tawar-menawar.. bila agi nak cari pasal, kekgi besar dah..masuk U, haha ) aa..ngarut2...abaikan perenggan ni...
^_^ ehehe


Akhir kalam...kesimpulannya...nak ambil lirik lagu Senyum yang dipopularkan Raihan....



^_^     ^_^      ^_^      ^_^      ^_^      ^_^      ^_^      ^_^      ^_^



Senyum tanda mesra

Senyum tanda sayang

Senyumlah sedekah yang paling mudah

Senyum di waktu susah tanda ketabahan

Senyuman itu tanda keimanan


Hati yang gundah terasa tenang

Bila melihat senyum diri kan tenang

Tapi senyumlah seikhlas hati

Senyuman dari hati jatuh ke hati


Senyumlah seperti Rasulullah

Senyumnya bersinar dengan cahaya

Senyumlah kita hanya kerana Allah

Itulah senyuman bersedekah


Senyum2 selalu ye! ^_^
Senyum...jangan banyak sangat ketawa...nanti hati gelap...^_^



p/s: sgt suke smiley ni! >>> ^_^

15 comments:

mar said...

kita senyum pun boleh d anggp nyenyeh ork?
ade jgk org yg snyum dpan kita tp blkg kita burukkan kita..
ingt x hok sy cite psl ms sy form 1?
sy xkan lupa r..

nape au komen.hahahah

Ema said...

Ahhhhhhhhh~~~~~~
kak bibi...wakper senyap skrg nie...
Hu3..on9 la...bolehla chat YM ngan kak B2...
rindulaa kak b2.. T.T

syauqatul wardah said...

<><> Mar <><>

hak mana ye leper..saya x ingat..lama sgt dh f1, haha x matang agi masa tu

biarlah mamah...asal kita senyum ikhlas
tu atas orang, kita cara diri kita dh la ork
ye la, kalau jadi gitu, terasa gak hati...biarlah buang yg keruh, ambil hak jernih...

p/s: haha, awak sebut f1 saya ingat kita wat se mende dulu,ingat x ^_^ haih..klakonye..mase tu zaman budak2 agi..


<><> Ema <><>

Ema!! :((
kak b2 on9...dia x on9...
dia on9...kak b2 x on9..
senang2 kita buat date la Ema ^_^
kak b2 pun rindu Ema...sedih rasa perasaan bila rindu ke junior tapi xleh jumpe...haih...adik..adik.. :(

marzuqi said...

p/s:kite kene senyum kalu nak bunuh org,nak gaduh dgn org..sbb nnti kalu org tu mati, dia ingat kite ni org baik.mesti susah nk cari pembunuhnye..hehe..

Rabiatul Fatimah Azzahra bt. Rashid said...

Akh sorang je mikir pelik gitu...
kjp ...b2 nak ambik parang
test skali

syauqatul wardah said...

panjangnye nama.....
tersalah setting, haha
(gane nak wat balik asal mule ni..)

teringat se lagu la pula...

senyum seindah suria ~
yang membawa cahaya ~
senyumlah dari hati ~
dunia kan berseri ~

aLia said...

lame x komen blog bit.heee :))
rndu bit!

lph ni, kalo ade masalah, lia akn ingt kt post bit. senyum dlu, baru pkir yg lain,kan? :))

sdap lagu aisyah humaira'..hehehehe

aLia said...

lame x komen blog bit.heee :))
rndu bit!

lph ni, kalo ade masalah, lia akn ingt kt post bit. senyum dlu, baru pkir yg lain,kan? :))

sdap lagu aisyah humaira'..hehehehe

mar said...

sy cite k awk tahun lps r..

sy ingt g ms kita main tang kejor kt kelas awk ms form 2..
daroh kaki sy sbb laju ngt awk kejo
hahaha

syauqatul wardah said...

<><> Lia <><>

Lia! Ya Allah..rindunye bit ke Lia! bit nak ngat jumpe Lia... :((
haah lama lia x komen, lama Lia menyepi drpd dunia blog ...gi ane..bit ziarah blog Lia..rase sepi je...ym lama x on9...sedih ngat bit rase...

Lia....you are my sunshine....
Lia kalau ada masalah jgn senyap gitu...kongsila dgn bit :(

p/s: haha,Lia sorang je panggil b2 bit, syg ngat Lia! ^_^


<><> Mar <><>

tang kejo? hahahaha, saya xleh tahan suka bila ingat tu ^_^
masa tu akhir tahun f2 ork, kita wat jamuan awok2 kita kan....ingat2, mase tu org xdk lake dh, kita tutup pintu wat mcm kelas kita punye...haha,gi main tang kejo dlm kelas...awak la yg semangat ngat lari, saya pun semangat la kejo, hak lain ngaloh lake dh, tiba2 mase tgh2 kejo, awk jatuh, kaki darah kene mende x tau dkt pintu...lps tu sume benti main...haha...saya xkan lupa tu sapa bila2,mamah...

rindunya zaman dulu2...:(( bila ingat, ni rase nak nangis ni..haih....

mase f1 ada agi....awak ade beli se buku nota, lps tu kita wat diari sama2,hahaha...ingat x ^_^
ada lagi...kisah pensel..

marzuqi said...

ni kisah senyum la ni.memang pun, akh pun tersenyum bila baca.=)

syauqatul wardah said...

itu adalah kisah kanak2 pra-matang,Akh, ^_^
(kisah zaman muda,haha)

Aimi said...

"sekali tengok macam singa terlepas daging lalu sakit perut sebab tak makan"

klako laa statement niey, rase cam nak gelak je, p x jd gelak r, senyum je ckup... kan b2 ^_^

syauqatul wardah said...

Mi kalau nk gelak,Mi gelak dlm hati...dkt luar senyum lebar2...mcm ni...(hahahaha) ^_^ *petua ni*


Nabi x pernah ketawa berdekah-dekah, ketawa Nabi senyum je...
penghapus ketawa bila fikir dosa..fikir mati...
tapi kita skrg... :(

org yg byk ketawa di dunia akan byk menangis di akhirat...org yg byk menangis di dunia akan byk ketawa di akhirat...
-renungan bersama-


google2 jumpa ni...

Di dalam hadith disebut orang yang menggunakan mulutnya untuk membuat orang lain ketawa akan jatuh ke dalam neraka yang dalamnya 70 tahun perjalanan ke dasar neraka

p/s: keje jadi pelawak tu boleh ke...

Aimi said...

whoa... a new dangerous statement.... x sngka plak buat org len ketawa bley bwk diri ke nrka...