Tuesday, November 30, 2010

Cerita Cinta, Tentang Dia





عليكم السلام
بسم الله الرحمن الرحيم










Saya nak kongsi dengan semua kisah cinta saya dengan Kekasih saya. Kali ini, saya nak cerita pasal Dia. Semua tentang Dia. Dia yang sangat istimewa. Dia yang bertakhta di hati saya. Buat selama-lamanya, saya janji. Dialah cinta pertama saya dan hanya Dia tetap di hati saya. Walaupun suatu saat yang saya sendiri pun tak tahu waktunya apabila saya tak boleh menghela nafas lagi, saya janji, saya janji saya tetap cinta Dia……kerana cinta saya kepada Dia adalah cinta abadi. Cinta tertinggi. Cinta yang hidup. Cinta yang tidak akan mati. 







Nak tahu kenapa saya sayang Kekasih saya? Seseorang tu kalau sayang Kekasih dia mesti ada sebab tersendiri. Saya sayang Dia sebab Dia baik. Ha’ah, Dia baik sangat. Dia sangat baik, sangat,sangat,sangat,sangat,sangat,sangat. Tak tahu saya nak cakap macam mana lagi. Dia terlalu baik. Tiada yang lebih baik daripada Dia. Dia suka bagi hadiah kepada saya. Kalau saya nak kira hadiah yang Dia bagi, saya kira dan dah cuba untuk kira tetapi saya tak boleh kira sebab banyak sangat. Hadiah yang Dia bagi kepada saya semuanya indah-indah. Dia bagi hadiah-hadiah dekat saya sebab nak saya ingat Dia selalu. Saya jadi lebih sayang kepada Dia. Kadang-kadang hadiah daripada Dia tak semua indah. Ada hadiah yang Dia bagi saya tak suka. Kadang-kadang saya merajuk, saya kata saya tak nak hadiah macam tu. Dia kata hadiah yang jenis ini mungkin saya tak suka tetapi Dia kata ada sebab Dia bagi hadiah macam tu. Hadiah daripada Dia zahirnya ada indah dan ada juga yang tidak berkenan di hati tetapi kata Dia semuanya baik untuk saya. Kata-kata Dia buat saya berfikir…..




Saya juga sayang Dia sebab Dia penyayang. Tika saya bersedih hati, kalau ada masalah yang menimpa diri saya, saya tak fikir yang lain dah. Saya hanya fikir Dia. Saya nak call Dia. Saya nak cerita masalah saya dekat Dia. Saya nak nangis-nangis depan Dia. Saya nak luah semuanya dekat Dia. Dia sangat memahami. Pendengar yang setia. Saya suka curahan perasaan dengan Dia sebab Dia akan dengar dan bagi kekuatan dalaman kepada saya. Semangat saya akan pulih kembali. Dia tahu macam mana nak kembalikan senyuman saya. Saya suka bermanja dengan Dia. Dia Kekasih saya, tiada salahnya saya nak bermanja dengan Kekasih sendiri, betul tak. Keprihatinan Dia makin buat cinta saya kepada-Nya semakin mendalam…..







 


Suatu hari tu, saya sedih sangat. Kalau saya sedih, saya akan terus cari Dia. Macam biasa, call Dia. Nangis-nangis depan Dia, cerita semua dekat Dia. Kalau tak pun, saya baca mesej yang Dia bagi. Dia baik dan romantik sangat. Bila saya baca je surat-surat cinta Dia, hati saya rasa tenteram sebab saya tahu Dia sangat sayang saya. Hati saya jadi tenang. Dia je saya ada. Dia je yang sangat saya percaya. Betul, selain Dia saya tak begitu percaya yang lain. Kalau saya tengok teman-teman saya yang lain, selalu berkongsi masalah dengan saya tapi saya, entahlah. Saya sangat sukar nak cerita masalah dekat orang walaupun teman saya yang paling rapat. Kalau teman-teman bercerita, saya suka jadi pendengar dan cuba bagi pendapat terbaik yang saya ada nak selesai masalah teman-teman. Saya tak kisah yang ini malahan saya suka tapi kadang-kadang saya pelik, saya cuma tak faham dengan diri sendiri. Kenapa saya tak boleh nak jadi macam mereka, sama-sama bercerita, sama-sama berkongsi. Saya berkongsi juga kisah dengan teman-teman tapi kalau berkenaan rahsia hati, saya menjadi seorang yang sangat perahsia. Saya hairan.




Bukan saya tak percaya teman-teman saya, tetapi bagi saya, saya ada Dia, Dia yang sangat memahami. Kalau saya tak cerita lagi pun, Dia dah tahu masalah saya apa. Tengok, macam mana saya tak sayang Dia. Dia setia di sisi saya. Saat saya susah, saat saya senang, Dia tak kisah teman saya. Kadang-kadang, saya pula rasa bersalah. Ada waktu saya senang, saya terlupa kehadiran Dia. Walaupun satu saat Dia pergi daripada ingatan saya, hati saya rasa kosong sangat. Betul, saya sangat sayang Dia sampai saya tak sanggup kehilangan Dia. Dia sangat istimewa di hati saya. Saya nak cakap dekat semua, Saya Cinta Dia!!!!










Dia suka kalau saya nak jumpa dia. Saya pun mestilah suka kalau jumpa Dia. Siapa tak suka kalau jumpa Kekasih. Tipulah kalau saya kata saya tak suka. Saya suka jumpa Dia. Dia akan bagi kekuatan kepada saya. Banyak cara kalau saya nak jumpa Dia. Rutin harian, saya dan Dia memang dating 5 kali sehari. Saya tak boleh kalau tak jumpa Dia, saya jadi sangat rindu! Maksud saya jumpa dan dating dengan Dia tu, saya call Dia je. Saya dan Dia tak pernah jumpa depan-depan. Saspen kan, baru best. Kalau saya ada masa lebih, saya cuba call dia sewaktu ada lapangan waktu.Kalau dating yang lebih special, 'candle light dinner' saya dengan Dia waktu malam, potong-potong, satu per tiga. Orang lain semua tak tahu saya jumpa Dia. Tak nak lah orang lain tahu, sebab orang lain pun ramai sangat nak kejar cinta Dia. Saya cemburu tau walaupun saya suka kalau orang lain pun nak jumpa Dia. Saya nak Dia cinta saya lebih-lebih. Jadi, saya kena cinta Dia lebih-lebih, biar Dia sayang saya lebih-lebih.















Kalau saya sibuk sangat dengan kerja saya, saya baca surat-surat cinta yang Dia bagi dekat saya. Ayat-ayat Dia romantik sangat. Maknanya terlalu mendalam. Menyentuh kalbu saya. Banyak sangat pesanan Dia buat saya. Nampak sangat Dia ambil berat sangat-sangat pasal saya. Macam mana saya tak jatuh cinta pada Dia, Dia sangat caring! Kalau saya rasa saya jauh dengan Dia, kalau saya rasa saya rindu dengan Dia, saya baca surat-surat cinta yang Dia kirim. Saat hati saya jatuh dan tak mampu untuk bangun, Dialah sumber kekuatan saya. Dia selalu pesan jangan putus asa dalam hidup. Pesan dia lagi, saya kena jadi seorang yang penyabar. Pesanan-pesanan daripada Dia buat saya rasa Dia dekat dengan saya walaupun Dia tak ada di depan mata saya. Kata-kata Dia sentiasa berlegar dalam fikiran saya dan buat saya rasa Dia sentiasa ada di samping saya. Cinta saya kepada-Nya semakin bertambah…..



Kalau saya tengah bersendirian, saya suka senyum sorang-sorang. Senyumlah sebab ingat Dia. Terhibur dengan Dia yang sangat romantik, caring, penyayang dan banyak lagilah. Kadang-kadang saya geram dengan diri saya, kenapa saya tak boleh nak jadi romantik, caring dan penyayang macam yang Dia buat kepada saya. Walaupun Dia layan saya dengan begitu baik, bagai permaisuri, kadang-kadang saya curang dengan Dia. Ingatan saya terpaut kepada yang lain. Saya rasa bersalah sangat dekat Dia. Saat saya jadi macam ini, saya akan terus contact Dia, call Dia, tak pun baca surat Dia. Biar Dia sentiasa ada dalam ingatan saya. Saya nak Dia sentiasa ada dalam hati saya walau ke mana pun saya pergi. Begini, saya rasa selamat








 

Nak tahu tak, Dia ni Pelukis Yang Maha Hebat. Banyak karya-karya Dia yang Dia bagi kepada saya. Semuanya indah-indah dan sangat mengagumkan. Lukisan Dia memang tak ada orang yang boleh tandingi. Apabila saya melihat dan merenung lukisan-lukisan tu semua, saya dapat lebih mengenali siapa sebenarnya Dia. Kata Dia, hayati lukisan dan karya yang Dia buat, saya akan lebih kenal siapa Dia. Bila saya ikut cakap Dia.....Dia sememangnya.....Pencipta Yang Hebat. Maha Hebat.













Kadang-kadang bila saya ingat Dia, saya nak sangat jumpa Dia. Saya cinta Dia walaupun saya tak pernah kenal wajah Dia. Saya kenal Dia melalui cerita daripada ibu dan abah saya. Saya pun kenal Dia melalui guru-guru yang mengajar di sekolah. Saya kenal Dia macam tu sahaja, saya dah jatuh hati pada Dia. Cinta ini unik, kan. Saya nak sangat jumpa Dia tapi saya tahu bukan senang saya nak lihat wajah Dia. Tambahan pula, Dia jadi rebutan ramai. Saya sedih. Saya fikir saya tak cukup bagus. Saya rasa macam diri ini tak layak je untuk lihat Dia. Tapi dia selalu pujuk saya. Ah, macam mana saya boleh tak mudah jatuh hati pada dia.


Dia suka pujuk saya. Dia selalu pesan kalau nak jumpa Dia, saya mesti buat baik kepada ibu dan abah. Dia kata boleh kalau saya nak jumpa Dia tetapi dengan syarat saya mesti buat apa yang Dia suka dan yang Dia tak suka saya tak boleh buat. Saya tak kisah langsung sebab yang Dia suruh saya buat semuanya untuk kebaikan saya sendiri. Kalau yang Dia larang saya buat tu pula sebab bawa keburukan kepada saya. Dia sangat menjaga saya. Dia ada kekasih lain. Kalau nak tahu, Dia kekasih pertama saya, kekasih Dia kekasih kedua saya. Dia kata kalau saya nak kekasih yang ketiga, saya kena ikut cakap Dia. Dia dah janji kalau saya jadi baik, Dia akan cari dan bagi yang baik juga untuk saya. Cinta ini cinta tiga segi? Taklah, ini cinta suci.










Saya betul-betul tak nak kehilangan Dia. Saya harap Dia tak tinggalkan saya. Saya tak tahu kalau sampai saya putus dengan Dia, saya pasti hidup saya tak tentu arah lepas ni, saya pasti sangat. Kadang-kadang saya fikir, tercapai tak impian saya nak lihat wajah Pendamping setia kembara hidup saya. Layakkah saya jumpa Dia Peneman suka duka perjalanan hidup saya. Saya tak tahu…..saya hanya akan menanti ....akan terus menanti destinasi saya yang terakhir…..dan saya hanya mampu menunggu….akan terus menunggu kesudahan cerita cinta saya. Cerita cinta……antara saya dan Dia. Cerita cinta……. antara seorang hamba dan Penciptanya……





Allah.....Kau Cintaku......Bukakanlah hatiku ke arah kebenaran.....agar aku lebih dekat dengan-Mu......jauhilah hatiku daripada kemaksiatan......agar aku tak jauh daripada hidayah-Mu........Ya Allah.....andai aku sedang melalui jalan kemurkaan-Mu......pandulah aku kembali......Ya Allah...izinkan ku lakar nama-Mu di dalam hatiku.....agar kau sentiasa.....dekat di hati-Ku......







"Ya Allah…jadikanlah bicaraku….tulisanku….adalah ibadah kepada-Mu… Ya Rahman….ikhlaskanlah hatiku dalam apa jua aku lakukan….buangkanlah segala sifat riak, sombong, dengki, iri hati dalam diri ini….Kau tiupkanlah sifat-sifat mahmudah ke dalam hatiku… Ya Rahim….jadikanlah cinta dan rinduku kepada-Mu setinggi-tinggi dan seindah-indah cinta dan rindu dalam hati ini…..Ameen......"

14 comments:

Aisyah said...

cerita cinta yg indah~!
=)

syakirme95 said...

huhuhuhu~
best sgt2 citer ni..

p/s jap agi syakir post pasal Rabi'ah (Rabiatul Adawiyah)..citer ye lebih kurang same r..
hhihihi

Syauqatul Wardah said...

<><> Aisyah <><>

Aisyah~! ^_^ sedap ye cuti....
cinta abadi yang berputik mula melakar satu cerita indah....


<><> Dik Syakir <><>

Alhamdulillah....baca dan hayati, dik ....'adikkku yang comel'....wek...^_^ haha

p/s: Syakir post la psl Rabiatul Fatimah Azzahra skali...

syakirme95 said...

ouh~
Rabiatul Fatimah Azzahra tk g interview lgi die~
susah sgt nk interview..
hahaha

Syauqatul Wardah said...

sebab mende susah...
Rabiatul Fatimah Azzahra rasa nampak budak Ahmad Syakir ni je dkt ym dia.....psl tu la design bunting kak b2 x siap2....haha ^_^

syakirme95 said...

hahaha~
muke die mcm ni kan :P :D :))
hehehe

Syauqatul Wardah said...

xmboh2....nak ni..^_^
atau pun smiley hak pakai spek tu....haha

syakirme95 said...

hahahaah~
adoi~
8)

Syauqatul Wardah said...

sabar je la dpt kakak gini ye....^_^

rabiatuladawiyah said...

sweet~ :)

tajnur said...

Assalamualaikum
Subhanallah, kita mempunyai Kekasih yg sama, malah amalan2, hujah2 pun sama. Semuga kita dapat kembali kepadaNya ditempat yg sama, InsyaAllah! Surah AsSyura:15 وَأُمِرۡتُ لِأَعۡدِلَ بَيۡنَكُمُ‌ۖ ٱللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمۡ‌ۖ لَنَآ أَعۡمَـٰلُنَا وَلَكُمۡ أَعۡمَـٰلُڪُمۡ‌ۖ لَا حُجَّةَ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمُ‌ۖ ٱللَّهُ يَجۡمَعُ بَيۡنَنَا‌ۖ وَإِلَيۡهِ ٱلۡمَصِيرُ Aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu. Allah-lah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal-amal kami dan bagi kamu amal-amal kamu. Tidak ada hujah antara kami dan kamu, Allah mengumpulkan antara kita dan kepada-Nyalah kembali [kita]"
Wallahualam

hidayatun mardiah said...

subhanallah..maha suci allah.indahnya andai dapat gapai capai cinta allah.teringat kisah rabiatul adawiyyah...huhu..syoknyer!

hassnah said...

bestnye dapat rasa halawatul iman kan?? :)

Syauqatul Wardah said...

<><> rabiatuladawiyah <><>

^_^~ syukran 'ala ziarah ya rabiatul~


<><> tajnur <><>

Waalaikumussalam....
Kekasih kita memang sama....kerana makna cinta bagi kita sama....kejarlah cinta abadi Dia....
syukran 'ala ziarah.....


<><> Mar <><>

Ya Mar....mcm mana ye...rasa cinta Rabi'ah Al-Adawiyah, sufi wanita ni kepada Allah terlalu tinggi....


<><> Hasnah <><>

=) nak dapat halawatul iman....sucikan makna cinta...makna cinta sering disalah tafsir....cinta itu indah jika kerana-Nya....tolong ingatkan b2 jika b2 lupa dan lalai ye.....