Monday, August 23, 2010

Ramadhan kali ini benar-benar berbeza



:: 1 Ramadhan :: ( Rabu, 11/8)
Berbuka puasa di dorm....

Penuh juadah yang dibeli.....
masing-masing semangat nak jalan-jalan di bazaar Ramadhan sambil tengok juadah apa yang ingin dinikmati waktu berbuka nanti.....boleh kata abis pusing satu blok....^_^ tetapi akhirnya juadah pertama berbuka puasa beli dekat kedai Mak Cik dan Pak Cik yang biasa beli juga....kuih-muih je yang baru sikit...diimport dari blok B...kira jauh juga la tu....


Selepas Maghrib....kak Hidayah dari UIA Gombak datang semata-mata nak buat halaqah untuk adik-adik yang sudah lama tidak bersua kerana kekangan masa dan kerja....

" kak Dayah nak masing-masing cuba lukis smiley yang menggambarkan perasaan apabila tibanya bulan Ramadhan sekarang.....sebelum pergi solat terawih dekat masjid..."

" :) gembira.....sebab dah masuk Ramadhan....buka puasa dengan kawan-kawan....satu pengalaman yang baru....kalau dulu awal Ramadhan bersama keluarga..."

" :( sedih....sebab rindu dekat keluarga....awal Ramadhan x bersama keluarga......"

" ^_^ gembira....sebab masih diberi peluang bernafas dan menjalani ibadah pada bulan Ramadhan.....memang satu pengalaman baru berbuka puasa bersama kawan-kawan dekat sini, masa nilah ukhuwah dapat dieratkan lagi....."






:: 2 Ramadhan :: ( Khamis. 12/8)
Berbuka puasa di Stesen Putra.....

Pengalaman baru balik ke Terengganu sendiri....berdua dengan seorang sahabat Terengganu, Zila....seorang yang banyak bercakap dan kecoh, xbosan la b2 sepanjang duduk dlm bas nanti ^_^...terpaksa skip kelas hari Jumaat, kalau x singkat sangat cuti, dah minta kebenaran lecturer, lagipun kelas BA dan FIM, masa sikit je hari tu....takut juga nak balik ni...dua-dua tak berapa reti....banyak minta tolong kak Yong....mujur ada kak Yong kan...^_~

" kita nak tolak pkl brp..."
" Zila telefon dah pak cik teksi tu...cakap kita nak tolak 5.30 ptg ni.."

Di KTM Nilai....nak naik ktm pun was-was....takut salah...kelakar betul....berbuka puasa sekadar syarat dalam ktm...kita dah nak sampai....
Sampai di KTM Putra.....tanya pakcik dekat situ, jalan kaki pula ke Stesen Bas Putra....
Sampai je pergi solat Maghrib dan sambung berbuka puasa sambil menunggu .....menunggu seseorang.....menungggu pak cik driver bas Transnasional.....lambatnya pukul 10 malam...x sabar nak balik Terengganu....


:: 3 Ramadhan :: ( Jumaat, 13/8)
Berbuka puasa di rumah......

Alhamdulillah, sampai lebih kurang pukul 5 pagi di Stesen bas Terengganu....
Tak lama tu....tengok ibu dah sampai.....Ibu!!!!
Berpisah dengan Zila....balik nanti kita jumpa dekat sini ye....^_^

Naik kereta, salam, cium2.....kakak rindu sangat Ibu!!!!
" Eh, Masyitah pun ikut.....rindu kakak x...? ^_^"
" Rindu.....^_^"
Dalam kereta...apalagi....bercerita semuanya.....

Sampai dekat rumah.....kejut adik2....bangun sahur...x sabar nak tengok reaksi mereka....ibu cakap Amirul sanggup tak tidur nak tunggu......akhirnya tertidur juga......kakak rindu adik2 kakak..... Abah balik Perak, kerja....

" Abang....Fiq...Mil....bangun.....sahur...." Liat betul budak2 ni....
" Eh, kakak dah sampai......rindu kakak~!"
" Kakak pun rindu adik2 kakak" Buat drama syahdu sekejap....

"Cepat....waktu sahur dah nak abis..." Ibu dah memanggil dari dapur...

Di dapur....
" Eh, kakak tengok Masyitah, abg dengan Mil sama je....adik Afiq mcm lain sikit.....makin tinggi, muka pun lain, makin handsome la.....aik...tumbuh jerawat....aa~~ haha"
" tau....xdk kakak ....ngade budak ni " Amirul mcm biasa....suka sangat sakat adik...
" mana ada...." Afiq mula meminta simpati....^_^ macam2!

" kakak2....Masyitah nak teka ni..." Adik yang seorang ni suka sangat main teka-teki ^_^

" Mil xmboh makan nasi....nak tidur...Mil ngantuk..." pula dah...

macam-macam yang ditanya adik2...semuanya....pasal UIA....

|||macam-macam ragam...x berubah pun adik-adik kakak ni.....suasana seperti ni yang saya rindu...:) |||


banyak sangat cakap....sampai dah azan Subuh...ibu sebelum tu dah bagi amaran....

" Cepatla sahur tu....ni bukan waktu cedera ...cedera parah dah ni....
" ibu, sedap la ibu masak...lama dah kakak nak makan hak ibu masak....^_^"
" ^_^ kakak makanla byk sikit..."

________________________________________________________________


Di dapur....sewaktu menyediakan juadah berbuka dengan ibu.....

" kakak dah ada kasih ke.."
" aaa (erk)...mana ada, bu... "
" kalau ada cakap la dekat ibu....x salah pun....lepas Gombak kahwin terus....cari la..."
" ( ibu ni...^_^ ibu makin sporting, kalau sekolah menengah dulu, pesan ibu, belajar dulu....skrg...aih...malu kakak....nak menutup malu...) Ha...lecturer FIM kakak ada kabo, sebaiknya cari org hak masuk U sbb seburuk-buruk manusia dlm U lebih baik drpd org dkt luar..."
" Betul la tu....cari la yang soleh2 sikit....kekgi nak jadi imam kita...boleh jaga kita..."
" ( malu sangat rasanya......rasa mcm nak lari keliling rumah.....Leper, tolong....) "


:: 4 Ramadhan :: ( Sabtu, 14/8 )
Berbuka puasa kali kedua di rumah sebelum balik ke Nilai...

Pergi beli tiket nak balik Nilai sekaligus beli baju raya....

Ala....balik esok dah...10 pagi...x puas agi duduk rumah....

" mari tengok baju, nak buat baju utk kakak dgn Masyitah "
" aa...xyah la bu...kakak ada agi baju hak lepas2..."
" ada pula..mana boleh...mari..."

" Masyitah nak baju mana..."
" x tau...hehehe..."
" Bu, kita wat sedondon je la....ibu, kakak, Masyitah pakai baju kurung jenis sama..."
" oo, molek gak, seragam dah raya ni...."

" waah...kakak kenan la jubah putih ni....tapi...nak pakai ngan tudung warna mende..xkan putih je kut "
" adik boleh pakai dengan tudung warna lain, pink ke....biasa orang tunang buat gitu...." Soalanku dijawab oleh kak pekerja kedai tu.....
" Kakak nak tunang sungguh dah ke...senang la...ibu xyah beli lain dah...pakai hak tu je...^_^"
" ibu....! ^_^"

" comel la pula baju ni ibu tengok...."
" hak mana, bu....eh..ni baju utk org ngandung ni...ibu..aa~...haha"
" haha..."


:: 5 Ramadhan :: ( Ahad, 15/8 )

Tiba saatnya untuk pergi meninggalkan rumah....
Ibu sorang je hantar pergi Stesen bas Terengganu.....adik2 pergi sekolah....sedihnya...
Ibu.....kakak xmboh balik agi.......:( :(

Naik bas dengan Zila....bas bergerak......semakin jauh....jauh....dan jauh....tidak kelihatan lagi.....


Perkara yang tidak diduga telah berlaku....

" eh, kita sapa ke x agi dekat stesen Putra ni "
" b2 rasa sapa dah "
" tapi bakpe ade orang x kuar agi.....eh...kepok lekor saya mana"
" ada bawah kusi kut...cuba cari...."
" x jumpa la...dekat mana ni..."
" adanya.......cuba tengok molek2....bawah kusi tu kut..."
" ha, jumpa pun..."

Tiba2...bas bergerak....

" eh, bas gerak dah.....kita sampai ke x agi ni..."
" b2 pun pening..kejap2...nak tanya orang belakang "

" Kak, tadi kita berhenti dekat mana ye "
" Tadi benti dekat Stesen Putra....adik nak benti dekat mana.."
" Aaa..saya nak benti dekat Stesen Putra ..."
" Cuba adik beritau pak cik driver tu "

Dipendekkan cite..pak cik driver kata susah nak patah balik....cuba meminta bantuan Hasnah, dormmate yang tahu lebih tentang selok belok jalan Selangor....akhirnya, berhenti dekat Klang, naik teksi menuju ke ktm UKM...Alhamdulillah...syukran, Hasnah!muah! ^_^


Menghantar mesej kepada kak Yong.....

" Alhamdulillah....sekarang kak ucu ngan kak nje selamat sampai dekat ktm UKM, dah nak balik Nilai....kak Yong, sedaplah pengalaman terlepas stesen...adventure...haha ^_^"

" Haha...macam2 adik kak Yong ni..baik2...kalau sampai, cakap dkt kak Yong.."


Balik tu....berkongsi cerita dengan teman-teman sebilik....masing-masing bawa banyak cerita kisah balik kampung awal ramadhan...lagi2 Wan....orang Kedah pun balik no.....macam2 kisah lucu ada....^_^


Ramadhan kali ini mengajarku tentang pengalaman yang amat berharga....perlu menjadi seorang yang lebih matang, pandai berdikari, sabar, bertenang ketika menghadapi kesulitan dan cuba mencari jalan penyelesaian....
Ramadhan kali ini jelas mengajarku erti pengorbanan menuntut ilmu sehingga terpaksa meninggalkan keluarga yang tersayang....
Ramadhan kali ini benar-benar berbeza.....

10 comments:

Anonymous said...

bulat..tadi baru jumpa awk kat masjid nilai.huhu
mcm biasa r awk kn?sekali update,pnjg berjela2..
bakpe xcite k sy psl hok kwn?
sapa ati b2..............

p/s:mcm x sabo je nk bina baitul muslim?hahaha..abiskan asasi r dulu.sabo2 la yerk..hehe

Syauqatul Wardah said...

Huwaaa!! rindu ngat awak...!
excited sy jumpe awak tadi,haha... tapi awak la..balik awal...esok mari agi ae...
psl tu, kan sy kabo nk cite mase balik raya kekgi...^_^ (nyanyuk betul mak cik ni)
mesti la sy akan cite dkt awak, tapi sblm tu blanje sy dulu...

p/s: sape x sabo....dia tu...dengan M..*tuut*...haha....nk tgk je, saya ke awak dulu...haha...leper,wek~~ ^_^

Anonymous said...

gatal budak ni leni..ish3
sy rs awk lu.hahahaha

Syauqatul Wardah said...

orang cite punye la byk...psl naik bas...pasal puasa...
dia gi highlight mende tu...nampak sgt la x sabar...
tgk sape gatal? awak la...haha
kalu gatal, garulah sendiri....

kalu saya dulu pun ok je..saya reda..haha (wek~)

syifa' said...

b2... hamboi panjangnyer entry..x larat nk m'bace..sori deh

sje nk gtw, 1st ramadhan in cfs iium pj, dikhabarkan makanan di bazar berdekatan uia pj habis licin disapu oleh budak2 uia kot.. batch 2010/2011 ni m'cipta sejarah btoi le..

tp esoknye, keadaan kmbali spt sedia kala..kalau licin jgk xtw le nk kate ape..

tp empunye diri x pnah g bazar tu pn..haha

Syauqatul Wardah said...

<><> Syifa <><>

ha..kate nk explore sgt..kn dh x larat
la...biar betul...haha..hebat pelajar2 UIA PJ...

Anonymous said...

hah??
bi2 dh de pkwe..
ha3...klu de pkwe 2,kongsi la...
nnt klu dh lps gombak,bleh kwen..
ibu pon dh bg lampu traffic hijau 2..
ha3:DD
klakar la zila 2,,keropok elkor pon bleh hilg kat dlm bas..ha3 :DD

Syauqatul Wardah said...

mane ade agi Qoie...
tapi anak dah ada...anak patung..
Qoie nk jadi mak angkat anak b2 x? haha...~ ^_^
yg betul2...Qoie la tolong cari..haha
ha'ah...masa hilang kepok lekor tu kelam kabut sgt...haha, klako..

p/s: yg Qoie gi komen post dulu ni bakpe...mengimbau nostalgia betul...

Anonymous said...

ank patung buat pe...
nka nk btol2..
nnt bi2 dtg kwen qoie,bi2 dh de 4 org ank..time 2 la qoie jd mak angkat ank bi2...:))

Syauqatul Wardah said...

qoie!
b2 dah ckp...kepala kita srupa ^_^
b2 pun ada terfikir Qoie jadi mak angkat utk anak2 b2..Insya-Allah! haha ^_^
nak2! nak jadi mak angkat anak2 Qoie...wah, pucuk dicita ulam mendtg, haha ^_^