Tuesday, April 27, 2010

Hayati Ukhuwah Fillah

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum...

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW...



:: Gemersik Qalbu :: ~UNIC - SAHABAT SEJATI ~  >>  Bacalah! Bacalah!


Menitis air mata apabila membaca kisah ini. Begitu besar pengorbanan yang dilakukan oleh seorang sahabat, seorang sahabat sejati. Tidak saya sangka pada zaman manusia yang kebanyakannya memilih untuk lebih mementingkan diri sendiri, masih ada golongan yang hatinya benar-benar ikhlas. Ikhlas membantu sahabat yang tidak punya apa-apa, yang cacat dan dibuang keluarga. Benar-benar menampakkan ketulusan hati seorang sahabat sejati. Inilah ukhuwah fillah. Segala yang dilakukan buat sahabat hanya kerana Allah, tanpa mengharap apa-apa balasan. Subhanallah!



Hati saya tersentuh...."mampukah aku menjadi ikhlas sebegitu rupa..." 


Sahabat sejati tidak akan pernah cemburu dengan apa yang dimiliki oleh sahabatnya.....kerana baginya...apa milik sahabat adalah miliknya dan apa yang menjadi miliknya adalah milik sahabat jua.....dan semuanya adalah milik dan kurniaan Allah Yang Maha Adil... 

Sahabat sejati akan mendahulukan sahabatnya .....biarlah dia yang susah, asal sahabatnya gembira.....biarlah sahabatnya ketawa sedang hatinya berduka....

Sahabat sejati akan sentiasa memaafkan kesalahan sahabatnya....tidak disimpan dalam hati walaupun tingkahnya mengguris jiwa.....sentiasa mendoakan kebaikan buat sahabat...


Firman Allah SWT : Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat. ( Surah Al-Hujurat, ayat 10)

<><> Seminima ukhuwah adalah berbaik sangka....jika itu pun tiada, bermakna tiada langsung ikatan ukhuwah.... <><> 

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.



Dedikasi buat Teman Alam Maya

:: Gemersik Qalbu :: ~ UNIC - Sebuah Pertemuan ~


Atiqah Hilmi. Tqa @ Timi (kadang2 panggil ikut mood,pilih salah satu,haha). Tqa baik dan nakal...( wek! ^_^ )..yay..kita geng! tapi b2 baik dan baik..aha. Bekas pelajar SMAP Kajang (kawan Aini yang dulu sekolah TJ). Timi nak gi Mesir dah...jauhnya dia nak tinggal b2... =( =( =(. Walaupun Tqa budak nakal tapi b2 budak baik sayang sangat2 Tqa.....Timi belajar betul2...jangan lupa b2 dekat sini....menuntut ilmu dkt negara orang nanti, kuatkan semangat, letakkan Allah sentiasa dalam hati, jangan pernah lupakan Dia, Al-Quran sentiasa ada di sisi...b2 doakan yang terbaik buat Tqa...Tqa bakal menjadi seorang doktor muslimah,Insya-Allah!...b2 sedih ngat..... x caye Timi dah nak pergi jauh.....=( =(

b2 sgt2 syg tqa!!!

( dah tercapai hasrat dia nak gi Mesir...kate nak tunggang unta sgt kan, sekali unta tu betul2 wat drift, memang jadi koboilah Tqa nanti....haha ^_^)

Nurul Syawani Abu Bakar. Kalau buka ym x sah kalau budak ni xdk, haha ^_^ . Wani org Kedah. (Wani, pe habaq? aha). Inilah sensei b2..~~~annyeong haseyo~~^_^. Suke Korea, tgk mende aritu, Hello Baby? ( Wani mcm awak, leper ^_^) . Wani, b2 ingat agi lagu ni, gom semariga han jibei iseo~~ appa gom, amma gom, egi gom~~ ( tapi eja x tau betul ke x,haha). Melalui Wani gak, tau lagu2 Maher Zain. Abis dgn b2 terpengaruh. For the rest of my life sedap! kan Wani ^_^. b2 doakan cita2 Wani nak jadi pharmacist berjaya,Amin! kita jumpa dkt UIA ye ! kalau panjang umur dan ada rezeki,Insya-Allah! ^_^

Wani suke makang ikang, hari2 Wani makang ikang
Wani, cheq sayang sgt dkt hang!!
(pantun gabungan loghat Terengganu dan Kedah,istimewa buat Wani,aha ^_^)

Syifa~~!!
Nursyifa Awatif Md Tahir. b2 suka nama Syifa ^_^. Kalau Tqa dgn Wani ada blog...Syifa xdk blog. Syifa jarang2 on9. Seorang yang klako. Asal Ipoh tapi cakap loghat Kedah. Sekarang Syifa tengah ambil STAM. Pun minat jurusan agama dan mungkin nak gi UIA,katenye....lama x dengar khabar Syifa. b2 rindu Syifa... =( =(

Hawa dan Maryam ~~!!
xleh nak pisah rase nama ni, Hawa dan Maryam, 2 orang kawan baik. Zahra dapat rasa ukhuwah yang sgt rapat antara Hawa dan Maryam ^_^. Hawa dan Maryam skrg tgh ambik STAM, katenye nak pergi sambung dkt Maghribi. Insya-Allah,moga dipermudahkan Allah,Amin! Kenal Hawa dan Maryam lain sikit drpd org lain,kenal dkt facebook, yang lain sume dekat ILuvIslam. Dengan Hawa la aritu sama2 delete FB. Hawa dan Maryam memang sahabat yang baik ^_^

Zahra sayang Hawa dan Maryam, lillahi ta'ala! rindu nak cakap dengan Hawa dan Maryam... =(

Nabilah ~~!!
Khairun Nabilah Khairudin. Nama Nabilah pun Rabiatul suka. ^_^ Dalam ramai2, Nabilah paling dekat, org Terengganu,bekas pelajar SMKA Durian Guling, tapi dalam ramai2 tu juga, Nabilah sorang je Rabiatul x kenal agi muka. dan dalam ramai2 tu gak Nabilah sorang je yg panggil b2 Rabiatul,haha.Kita punya banyak persamaan,kan.Nabilah suka bidang agama dan suke buat smiley ni >> ^_^. yay2,kite same! Sporting dan klako. Nabilah skrg dah pegi DQ...rancangan nak jumpe dkt WISMA aritu x jadi...rancang nk jumpe dkt UIA pun x jadi gak dh la...sedih...xleh nak jumpe Nabilah...bile pula kita boleh jumpa =( =( =(. Masa Rabiatul tau Nabilah dpt DQ, Rabiatul sedih dalam gembira. Rabiatul turut tumpang gembira Nabilah dapat masuk DQ, ramai org yang nak masuk tapi x dapat, Nabilah kene guna peluang ni sebaik-baiknya...tapi Rabiatul sedih gak....skrg xleh dah nak jumpa Nabilah..Nabilah xleh on9 dah...tapi..doa Rabiatul sentiasa mengiringi Nabilah......sgt3 sayang Nabilah....=( =( =( ( ni rase nak nangis ni...huu..)

Ingat nak bagi Nabilah baca ni....tapi dah x sempat...xpela..asal Nabilah tau, Rabiatul sgt syg Nabilah kerana Allah walaupun kita saling x kenal ( kekgi nak kate org jiwang lagi la tu,dia tu lagi jiwang,suke sgt baca novel, Fatimah Syarha kahwin, siap pegi agi ^_^ )

Rabiatul sgt rindukan Nabilah...=( =( =(

( berkawan dgn org2 yang riang dan ceria, rasa semakin muda je ^_^ )


~~ Tqa, Wani, Syifa, Hawa, Maryam, Nabilah ~~

Ukhuwah fillah tidak mengenal jarak dan masa.....Ukhuwah fillah tidak memandang pangkat dan harta....Sahabatku sayang, ukhuwah fillah itu terbina atas dasar nama Allah...yang tak mungkin dapat diganti dan dinilai dengan harganya permata....tawamu,tawaku jua...gembiranya hatimu duhai sahabat,hatiku turut berbunga ceria....dukamu,dukaku jua...sedihnya hatimu duhai sahabat, hatiku turut tangis gerimis...doakanlah tautan ukhuwah ini berpanjangan hingga ke taman al-jannah yang abadi...meskipun takdir kehidupan kita tidak seiring, ketahuilah dirimu sentiasa dekat di qalbu ini... kudoakan dirimu sentiasa di bawah naungan keredaan dan cahaya cinta Ilahi... tabahlah mengharungi duri-duri kehidupan yang kian mencengkam keimanan diri...aku tidak pernah mahu melihat kalian rebah, bangkit! terus bangkit menjadi seorang muslimah sejati....terus berjuang di bumi Allah sebagai khalifah-Nya...terima kasih untuk jalinan persahabatan ini...amat ku hargai.....akan ku semat segala kata-kata azimatmu di dalam hati...kudoakan yang terbaik buatmu ya sodiqati....sekali lagi ingin kuungkapkan kata seikhlasnya...inni uhibbuki jiddan, fillah abadan abada....



Dedikasi buat Sahabat TJ

:: Gemersik Qalbu :: ~ Far-East - Bingkisan Rindu ~


( khusus untuk yang ada blog dulu )

| Yana | Nad |
banyak mengajar b2 tentang blog....kalau blog ni comel..itu adalah kerana mereka...kalau blog ni kurang...itu adalah kerana mereka juga,haha (xde2 ^_^). Sgt sayang 'mak' saya! muah3! Sgt sayang Nickete Nilai ! muah3! Mereka mmg cikgu yang bagus

| Lia | inilah sunshine b2...Orangnya comel dan ceria! ^_^ Lia, you are my sunshine~~syg Lia!

| Nadia |
seorang yang sentiasa bersemangat dan berfikiran positif, b2 suka semangat itu, kekalkan ye, Nadia Ruru! ^_^ syg Nadia!

| Aimi | Mi, b2 xkan lupa kenangan kita 'kerja'kan ayam dekat rumah Cg. Raina,haha. sgt manis kenangan itu~ sayang Mi! (bilanya nak bawak b2 jalan2 naik moto...bawa Cg. Faridah sekali ^_^)

| Syerah| *sahabat jalan2* Dia adalah ratu lawak ^_^ . Sokmo buat orang suka....duduk tepi Syerah, b2 senyum sokmo je jadinya ^_^ ( juga seorg yang romantik,ahaha) ( sape nak tempah baju muslimah, jumpalah Syerah)....pelopor baru dunia blog...selamat datang~ ^_^..x perlu nak cakap lagi, b2 mmg sayang Syerah! ^_^ (doakan kesembuhan atuk Syerah yang sedang dirawat di hospital kerana kencing manis)

| Marhamah | (awak nak saya cakap mende psl awak? haha ^_^ ) saya kongsi semuanya dengan awak...takkan pernah lupa kenangan kita dari f1 sampai f5....leper, doakan agar kita dan juga Thirah sama2 dapat course BA dkt UIA....saya x tau kalau sampai berpisah dengan awak....saya dah rancang2 dengan Mimi...saya,awak,Mimi,Ain,Salwa,Nadirah semuanya pergi UIA.....doakan untuk kawan2 kita.....Hani dah lepas dah pergi DQ....dapat gi mana2 lepas ni, terus berhubung, jangan pernah biarkan persahabatan kita putus....saya tak sanggup...=( =(... ( nak tembikai! nak2!) ( kjp2 jumpa,kjp2 jumpa, rumah pun dekat, x sempat nak rindu,haha...tapi saya sayang sgt awak! dan geng2 kita! ^_^ )


( untuk yang xde blog dan biasa on9 pula....biarlah panjang berjela pun post kali ni, nak tulis gak,hehe ^_^ )

| Mirah | berkongsi peringatan, buku, masalah zaman sekarang, semuanya dengan Mirah! sayang Mirah! ^_^

| Mus | seorang yang berwawasan tinggi, berfikiran positif, b2 suka dgn semangat Mus! sayang Mus! ^_^

| Nenet | kalau nak jumpa org yang sangat relak..ya..jumpalah dengan nenet Mira,haha...sayang Nenet! ^_^ (Net,minum banyak susu ye...cu rindu net...bawaklah cu jalan2...)

| Wonderpekjah | ni sorang sokmo on9 malam2 12 +++ ,haha. yay2 b2 ada teman,sayang Pejah! ^_^ ( Supersam lagi comel!)

| Thirah | * sahabat jalan2* sorang lagi yang sangat relak...selamba je, haha ^_^ ...dah jadi penjual buku skrg...haha, syg Thirah! ^_^ ( Thirah mcm jarang on9 skrg, sibuk jual buku agaknya)

| Farahah | * sahabat jalan2* apa yang b2 nampak ialah Farahah seorang yang matang, harapan keluarga . boleh diharap. Farahah sekarang sedang buat kelas persediaan 3 bulan sebelum terbang ke Mesir....tgh cuti seminggu....(ari Sabtu ni nak gi jln2 dengan Farahah, mungkin dengan Syerah, dengan Thirah,Zahidah, Fathiah,Adila...macam biasa dengan *sahabat jalan2* ^_^ .. sape nak ikut? ) ...b2 sayang sgt Lav...lamanya b2 xleh jumpa Lav kekgi...=( =(



Forward message daripada Ain..... ditujukan buat semua sahabat TJ...

Salam sayang buat sahabat dirindu, moga ikatan persahabatan ini berkekalan hingga ke akhir hayat....Sahabatku...perjuangkanlah roh Islam di mana-mana, aku bukanlah yang terbaik untukmu sahabat....namun ku amat berterima kasih di atas persahabatan yang terjalin, ku berdoa agar kita sentiasa di dalam lembayung rahmat-Nya....moga kita bertemu di syurga-nya nanti....Sahabatku sayang...janganlah kau tertipu dengan bisikan syaitan dan panahan mata lelaki yang bernafsu...aku ingin temanku ini menjadi isteri solehah sehebat Siti Khadijah....Sahabatku sayang...aku bahagia mengenalimu, bimbinglah aku andai aku tertewas dengan pinjaman dunia yang sementara ini, nasihatilah aku yang kerdil ini, aku juga seringkali tewas dengan bisikan syaitan yang menipu......hanya satu yang perlu kau tau...kaulah sahabatku....moga taman TOK JIRING menjadi kenangan terindah kita bersama....Salam Sayang....

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _






Terasing buah tangan daripada Hilal Asyraf. Terima kasih, Mirah, pinjamkan b2 buku ni! ^_^. Sgt sedap, lain daripada yang lain, mengajar apa itu ukhuwah fillah , juga berkisar tentang kekeluargaan. Benar-benar mendidik jiwa.

(Lepas ni kalau tau dapat sambung belajar dekat mana2....beritaulah b2. Jangan putus hubungan....yang boleh on9...on9.....yang boleh mesej... mesej...b2 sangat sayang kalian semua...x tau dah nak cakap macam mana lagi...hanya bait-bait kata yang menjadi perantara...kita bertemu kerana Allah...andai kita terpisah, b2 pergi dulu ke...hadiahkan sekalung Al-Fatihah buat b2 ( xmboh pergi agi... tapi ajal maut kita mana tau) ....maafkan b2 kalau masih belum mampu jadi sahabat yang baik...*sgt sedih*)


(sangat sensitif dengan perkataan 'perpisahan' dan 'kenangan'....sebut je dua ni,air mata pasti mengiringi.....tapi kene terima...=( =( =( )


*berdebar tunggu upu Sabtu ni, macam manalah....takut...*



p/s: post yang penuh emosi...adakah kerana salah makan

10 comments:

Musfirah Abd Fatah said...

SAYA SAYANG BITU JUGA!

Anonymous said...

mus ade blog lame dh k?
hehe..tq
tembikai blkg umah sy xdop dh
sy cite mula la Ahad kkgi

btw, msj hok ain ato tu benony sy wi k ye dpt dr nabihah

p/s: ukhuwah fillah abadan abada

"Ya Allah, insan ini sahabatku. Peliharalah dirinya dari azabMu, jadikan dia kekasihMu, diidik dia dengan cintaMu, kurniakan dia barakahMu, hiasi peribadinya dengan kasihMu, jauhkan dia dari neraka Mu, jadikan dia penghuni syurgaMu, buatkan dia tersenyum hingga kembali kepadaMu. InsyaAllah dengan rahmatMu dan kasihMu,dia tergolong dalam hamba-hambaMu yang solehah..Amin"

--Marhamah--

Syauqatul Wardah said...

<><> Mus <><>

Mus ada blog rupanya,baru buat ni
rasenye Mus ade live journal...ke journal live...aa..lebih kurang..
(cutenye blog Mus!oh, nk kucing tu,haha ^_^)

b2 sgt syg Mus!
yay..sorang agi *sahabat UIA*
Amin2

<><> Anonymous (kalau guna nama ni, cam sgt dh sape, x yah ltk nama Marhamah bwh tu,dah tau,haha)

ha? xdk dah?
tembikai hak saya booking pun, hilang dh ke..
leper, tembikai hak awak kate tumbuh tepi jln tu, sy tgk dh...x cam gak hak mana se tembikai..byk ngat rumput)

terharu dgn doa tu..Amin...

Yana said...

aiyyo..pnjg gler post..
haha~
mcm biasa..xperlu diungkapkan kata2 buatmu shbt..
kerna ku tau kau mengerti.. :)

sy baru je beli buku terasing tu..
ingt nak beli karya fatimah syarha tp xdok..nmpk buku akhi hilal terus beli..

b2,,boleh x janji dgn sy,,mcm yg zaman janji dgn saifullah..??
pertama ; ingati aku dlm setiap doamu..
kedua ; kalau sy jatuh, hulurkanlah tanganmu kepadaku. bila aku bengkok, kau luruskanlah aku.
sahabat,jgn kau asingkan diriku daripada kehidupanmu...

b2,,janji eh??
**sebak nie**

Syauqatul Wardah said...

panjang sbb penuh emosi tulis ^_^
(b2 tulis sokmo rase mcm dlm keadaan x sedar je,haha)

kutau kata keramat itu...bisa membaca isi hatimu duhai sahabat...=)

buku Terasing b2 pinjam ngan Mirah,skrg tgh baca Syabab Musafir Kasih, beli ngan Thirah buku ni....

Yana....*menitis dh air mata*
=(( =((

Yana...janji pertama xpernah b2 tinggal dlm setiap sujud b2...sahabat adalah org yg sgt penting dlm hidup b2....

Yana...janji kedua...
saat dirimu jatuh rebah...daku sentiasa ada untukmu sahabat...menghulurkan tangan meniup semangatmu agar bisa bangkit kembali...

b2 xkan pernah biarkan Yana terasing dlm hidup b2...Yana pun boleh x janji dgn b2...andai kata b2 jatuh esok2...jgn tinggalkan b2 sorang diri...
*sebak sgt...b2 xleh tahan...xleh tahan...=( =( *

b2 sgt syg Yana...

<><> Ukhuwah kerana Allah takkan pernah putus kerana ia sentiasa hidup di dalam hati melainkan ajal yang menjadi pemisah <><>

~mieyra~ said...
This comment has been removed by the author.
~mieyra~ said...

dear you...
people say 'forgive n forget'..
but 4 me,'forgive but nvr forget'..
mksud akak,forgive d wrongs dat ur frens had done to u...but nvr forget them..bcoz dats r wat we call as flavour in fwenship...we forgive people we love but we dont forget them rite? maafkan,sesungguhnya itu lebih baik bagimu..jgn lupakan krn mereka yang warnakan hidupmu...ukhuwah krn DIA,insyaAllah...btw,akak mmg sakan bcuti skrg ni,hehe

Syauqatul Wardah said...

haah, b2 setuju dgn kak Mira! ^_^

|FORGIVE| |FORGET| |NEVER FORGET|

|FORGIVE| our friends for anything wrong that they had done to us...maybe they did not have any intention at all in case making us heartbreak...letting tears poured out of our eyes....and the best way to do is…

|FORGET| their mistakes as we are all human, cannot escape from wrongdoing...but..

|NEVER FORGET| them...they are so precious….and realizing that i'm not the one who i am right now if it is not because of them...

\\\\\ seeking bless of Allah through a special friendship built with love ..only because of Him /////

Friends, we had been together for a long time...experiencing many bitter,sweet and even sour moment...but now...all of that turned into sweet memory...that I can‘t ever forget...left in my heart...now and forever...

(waa...komen pertama b2 dlm BI..bersimpang siur...kene study bi byk2 sblm daftar...otak seakan sdh lama membeku umpama ais batu di dlm peti ais )


^_^ haha..kak Mira sakan bercuti ye..huwaa..b2 tinggal 18 hari agi cuti..skrg tgh kira countdown...nk kene tinggal rumah...=(

kak Mira...minta cuti kak Mira sikit..nanti bila b2 pula ada cuti lebih, b2 ganti balik,haha

~mieyra~ said...

x bsimpang siur pon la yang....ok la,akk phm..hehe..
amboi,tamau!! akak kedekut sikit,cuti apatah lg,sgt kedekut jadinye...haha..nanti b4 msuk,msg la akak,akak xtau ble b2 masuk..

Syauqatul Wardah said...

kalau x bersimpang siur... bengkang bengkok...b2 nak kembali ke jln yg lurus...sblm daftar kene study ba dn bi*em! semangat2!*...terutama bi, b2 x reti mana ( mcm ba reti ngat,haha)*x tau nk pilih brp thn...b2 keliru... :(*

kak Mira x baik kedekut gitu ngan adik, haha....kak Mira kn hutang aiskrim byk btg ngan b2...ganti la dgn cuti,haha
( x mboh....countdown...15 hari lagi...)

Insya-Allah kak Mira..b2 daftar 22 aribulan ni tapi b2 x tau agi nk tolak bile..antara ari khamis ngan ari jumaat...Insya-Allah,nak tolak kan b2 mesej kak Mira ae....* sedih ngat..* ( sblm b2 pergi...kak Mira sedia la coklat seposen dua wat bekalan...aiskrim mudah cair..)

p/s: Yah dh tolak gi matrik....Wani akan pegi matrik... :( :( :(